ترخیص کالا

ترخیص کالا و مشاوره گمرکی

ترخیص کالا

ترخیص کالا و مشاوره گمرکی

سورسینگ و منبع یابی

منبع یابی کالا (سورسینگ) و خرید کالا از چین، همواره یکی از دغدغه های اصلی بازرگانان ایرانی برای تجارت با این کشور است. خرید از تولیدکننده اصلی و ارتباط با کارخانه‌های درجه‌یک چینی بهترین راه برای کم کردن واسطه‌هاست. به همین دلیل و برای حاشیه سود بیشتر، خرید مستقیم و بی‌واسطه آرزوی هر تاجری است که در حوزه واردات از چین فعالیت می‌کند. اما خیلی از افراد و شرکت های بازرگانی به دلیل عدم حضور در چین، توانایی برقراری ارتباط با تولیدکنندگان چینی و البته نظارت بر تولید محصول مورد نظر خود را ندارند و همیشه با مشکل پیدا کردن منبع مناسب برای خرید کالا در چین جهت واردات مواجه هستند.

منبع یابی در چین (Sourcing) چیست؟

منبع یابی در چین (سورسینگ) به معنای جستجوی منابع تولید و مراکز خرید به منظور شناسایی کالاها و یا عرضه کنندگان بین المللی چینی جهت دریافت خدمات برتر، کیفیت مناسب و هزینه کمتر است. سورسینگ کالا اولین و اساسی‌ترین گام در تجارت است و نیازمند شرح مشخصات کالا همراه با جزئیات به کارخانه‌ها و مراکز عرضه می‌باشد.

خرید، سورسینگ کالا و منبع یابی در چین امروزه در کل کشورهای جهان به صورت گسترده رواج پیدا کرده و با توجه به وسعت پهناور، پراکندگی کارخانجات در چین، تنوع قیمتی و کیفیتی امری بسیار پیچیده و دشوار می باشد.

انواع روش های سورسینگ و منبع یابی

برای اجرای موفقیت آمیز منبع یابی، باید درک کاملی از کل استراتژی کسب و کار خود داشته باشید، به عنوان مثال، باید بدانید چه منابعی برای ارائه آن استراتژی و نیروهای بازار و ریسک های خاص مرتبط با اجرای رویکردهای خاص مورد نیاز است. دستیابی به کالاها و خدمات ارزان نباید تنها هدف منبع یابی باشد. در عوض، تیم های تدارکات باید فعالیت های منبع یابی را حول توسعه روابط سودمند متقابل متمرکز کنند. بسته به نیازهای منبع خود و کالاهایی که در تلاش برای به دست آوردن آنها هستید، می توانید مستقیماً با عمده فروشان، تولید کنندگان یا منابعی از توزیع کنندگان کار کنید. انواع روش های منبع یابی عبارتند از:

1- برون سپاری: عملی ترین و ساده ترین مثال، استخدام یک فرد یا شخص حقوقی متخصص در خارج از شرکت برای انجام خدمات یا ایجاد کالاهایی است که به طور سنتی در داخل انجام می شود. این روش معمولا توسط اکثر شرکت ها انتخاب می شود به این دلیل که شخص انجام دهنده سورسینگ در این روش از قابلیت های بالایی برخوردار است و باید تعهدات خود را در برابر کارفرما به درستی انجام دهد تا حقوق خود را دریافت کند.

2- درون سپاری: این نوع منبع یابی شامل واگذاری کار به شخص یا تیمی در درون شرکت می شود. این گزینه استراتژی عالی برای صرفه جویی در هزینه است که امکان نظارت بر روی سطح کیفیت کالاها و خدمات مورد نیاز را فراهم می کند. البته باید تیم داخل شرکت بتواند این فرآیند را به درستی انجام دهد.

3- منبع یابی نزدیک به منبع: این نوع شامل قرار دادن برخی از عملیات منبع یابی در نزدیکی محل فروش محصولات نهایی است.

4- منبع یابی کم هزینه (LCCS): منبع یابی کم هزینه شامل تامین مواد از کشورهایی با هزینه تولید کمتر است. این نوع منبع یابی بر کاهش هزینه های عملیاتی کلی یک سازمان متمرکز است. خرید از چین بکی از روش های مرسوم مورد استفاده برای این روش منبع یابی در اکثر شرکت های جهان است.

5- منبع یابی جهانی: جهان اکنون به یک بازار بزرگ تجاری تبدیل شده است. خرید کالاها و خدمات از بازارهای بین المللی در سراسر مرزهای ژئوپلیتیکی به یک فرآیند آسان تبدیل شده است. این روش مزایای بسیاری دارد و سازمان شما را در معرض بازارهای مختلف قرار می دهد. همچنین می‌توانید به طیف جدیدی از مهارت‌ها و منابعی دسترسی داشته باشید که ممکن است در کشور شما به آسانی در دسترس نباشند.

6- پیمانکاری: این ترتیب شامل قراردادی بین یک کارفرما و یک پیمانکار برای انجام بخشی از کار است که آن نیز بخشی از یک پروژه بزرگتر است.

همانطور که می بینید، انواع مختلفی از منبع یابی وجود دارد و چندین مورد نادر تر نیز وجود دارند که در این لیست به آنها اشاره نشد. گزینه های مختلف به این معنی است که مدیریت این روابط به طور قابل توجهی متفاوت است.

اهمیت سورسینگ برای کسب و کارها

یکی از دلایلی که باعث می‌شود فرآیند تأمین منابع دارای اهمیت زیادی باشد این است که اجازه می‌دهد مجموعه شما به زنجیره تأمین پایدار کالا و خدمات متصل باشد و در نهایت انبارهای مجموعه شما همیشه پر بوده و در نهایت بتوانید رضایت دائمی مشتری را جلب کنید. دیگر دلایلی که باعث اهمیت بیشتر این مفهوم می‌شود عبارتند از:

مدیریت هزینه: در واقع فرآیند سورسینگ نه تنها به نفع تأمین کنندگان است بلکه به نفع خریداران هم خواهد بود. زیرا خریداران می‌توانند برای پیدا کردن کمترین قیمت تحقیقات خود را انجام دهند و از سمت دیگر تأمین کنندگان برای جلب رضایت مشتری باید قیمت خود را پایین نگه دارند. این امر بازار را رقابتی‌تر می‌کند و در نهایت باعث مدیریت هزینه‌ در یک مجموعه خواهد شد. در نهایت هم کالاها با قیمت مناسب‌تری به دست مصرف‌کنندگان نهایی خواهند رسید.

ثبات بیشتر: در واقع زمانی که طی فرآیند سورسینگ منابع مناسبی برای محصول مدنظر شما پیدا شود، خریدار به دنبال حفظ این زنجیره و تأمین‌کننده به دنبال از دست ندادن مشتری است که در نهایت به حفظ سلامت این زنجیره و ثبات منجر خواهد شد. ثبات در این زنجیره کیفیت و کارایی را تا حد زیادی بالا خواهد برد و مشکلات در این رابطه تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

مدیریت بهتر ریسک: انجام مذاکرات، عقد قرارداد و ایجاد اعتماد بین تأمین‌کننده و خریدار در فرآیند سورسینگ باعث می‌شود تا ریسک احتمالی در معاملات به کمترین میزان خود برسد. وقتی که هر دو طرف یعنی خریدار و تأمین کننده بدانند که رابطه مالی آنها به هم وابسته است باعث می‌شود صادقانه وارد مذاکره و معامله خواهند شد. به طور مثال طرفین می‌توانند در جریان مذاکرات راه حل برای منتقل کردن نقدینگی و نحوه ارسال کالا انجام می‌شود و این کار نگرانی‌ها و ریسک را از بین خواهد برد.

سورسینگ کالا در چین را از چگونه و از کجا شروع کنیم؟

تعیین نیازها و اهداف: ابتدا باید نیازها و اهداف خود را در خصوص کالاهایی که قصد واردات آن‌ها را دارید مشخص کنید. تعیین کیفیت، مقدار، قیمت و زمان تحویل کالا از مواردی است که باید در نظر گرفته شود.

 

بررسی بازار چین: پیش از هر اقدامی، باید با بازار چین و تولیدکنندگان مرتبط آشنا شوید. برای این کار می‌توانید با جستجوی آنلاین در سایت های چینی، مطالعه گزارشات و تحقیقات بازار و مشاوره با کارشناسان روه تجاری ققنوس شروع کنید.

شرکت در نمایشگاه‌ها و بازارهای تجاری: یکی از روش‌های موثر برای آشنایی با تولیدکنندگان و محصولات چینی، شرکت در نمایشگاه‌های تجاری و بازارهای عمده است؛ چرا که این رویدادها فرصت خوبی را برای برقراری ارتباط با تولیدکنندگان و بررسی کیفیت کالاها فراهم می‌کنند.

برقراری ارتباط با تامین‌کنندگان چینی: پس از شناسایی تولیدکنندگان مورد نظر، باید با آن‌ها ارتباط برقرار کرده و اطلاعاتی همچون قیمت، شرایط پرداخت، زمان تحویل و ضمانت‌نامه‌ها را جمع‌آوری کنید. در این مرحله می‌توانید از خدمات مشاوره‌ای و دفاتر تجاری کشور خود در چین بهره‌برداری کنید. البته میتوانید تمامی این امور را به نمایندگان ما در چین بسپارید تا با مذاکره حرفه ای با تامین کننده و بررسی شرایط موجود، بهترین تجربه را برای شما عزیزان رقم بزنیم.

انتخاب تامین‌کننده مناسب: با توجه به اطلاعات جمع‌آوری شده، تامین‌کننده‌ای که بهترین توافق‌نامه‌ها و شرایط را ارائه می‌دهد، انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که کیفیت کالا، قیمت، شرایط پرداخت و سابقه‌ی تولیدکننده از جمله موارد مهمی هستند که حتما باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

بررسی قوانین و مقررات گمرکی: قبل از واردات کالا از چین، باید با قوانین و مقررات گمرکی ایران و چین به خوبی آشنا شوید. این موضوع شامل مالیات‌ها، تعرفه‌ها، مجوزها و مقررات استاندارد می‌شود. بخش مهمی از فرایند واردات کالا به شناخت قوانین و دستورالعمل های گمرکی اختصاص دارد؛ بنابراین فراموش نکنید که هرگونه اشتباهی در این زمینه میتواند خساراتی هم به همراه داشته باشد.

انجام مذاکرات و امضاء قرارداد نهایی: پس از تصمیم‌گیری نهایی، با تامین‌کننده مذاکره کرده و قراردادی را امضاء کنید که شرایط و توافقات را به طور رسمی ثبت کند. در این مرحله ممکن است نیاز به استفاده از خدمات مترجم و مشاور حقوقی داشته باشید. مترجم چینی ما در این کشور، این شرایط را برای شما فراهم خواهد کرد تا به خوبی با فروشندگان چینی مذاکره و قرارداد خود را نهایی کنید.

ارسال بار از چین و ترخیص کالا از گمرکات: پس از امضاء قرارداد، باید با شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی تماس بگیرید تا کالاها را به کشور مقصد ارسال کنند. همچنین باید با ورد کالا به گمرک کشور، نسبت به ترخیص کالا طبق قوانین گمرکی اقدام نمایید تا بتوانید در آخرین مرحله، محموله های وارداتی خود را تحویل بگیرید.

 

ارزش گمرکی

ارزش گمرکی چیست؟

هر یک از افراد یا گروه هایی که در حوزه ترخیص کالا در گمرک فعالیت دارند، حتما یک بار اصطلاح ارزش گمرکی را شنیده اند، این واژه در دنیای اقتصادی و صنعتی امروزی رنگ و بوی متفاوتی را به خود گرفته است، در واقع این ارزش شامل تمامی کالاهایی که در گمرک یک کشور قرار دارند، می‌شود و بر اساس قوانین کشوری عزیزمان ایران، بر اساس معیارهای گوناگون تعیین می‌شود.

در واقع ارزش گمرکی کالا در برگیرنده هزینه های مختلف اعم از: هزینه های حمل و نقل، هزینه بیمه، هزینه های مرتبط با افتتاح حساب به صورت وکالتی و حتی شامل موارد جزئی تر مثل بسته بندی های گوناگون می‌شود، بهای گمرکی برای تمامی تجار و بازرگانان در سراسر کشور از اهمیت والایی برخوردار می‌باشد و همیشه قبل از اقدام جهت خرید کالای وارداتی این نکته نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد و در حال حاضر این بها توسط یک کد چهار رقمی در اختیار فرد قرار می‌گیرد و این کد چهار رقمی حاوی اطلاعات مرتبط با ارزش گمرکی کالا می‌باشد و شما با بررسی آن می‌توانید به این اطلاعات مهم دست پیدا کنید، همچنین در کشور عزیزمان ایران قوانین مختلفی جهت بررسی و تعیین ارزش گمرکی کالا تعیین شده است، ارزش گمرکی کالا بر اساس قوانین کشوری تماما باید توسط صاحب کالا پرداخت شود و این مسئله در این حوزه به یک اصل تبدیل شده است.

هدف از ارزش گذاری کالاهای وارداتی:

  • مشخص شدن مبلغ دقیق حقوق ورودی و عوارض گمرکی
  • بر آورده کردن تعهدات ارزی صاحب کالا در ازای ارزش محموله وارداتی
  • اطمینان یافتن بانک از این مسئله که تمامی تسهیلات ارزی که به فرد ارائه شده است در راستای واردات کالا مصرف شده
  • واردات در برابر صادرات به میزان ارزش محموله وارداتی
  • جلوگیری از مشکلات اقتصادی در بازار همچون گران فروشی
  • جلوگیری از مفاسد اقتصادی همچونه پول شویی
  • به دست آوردن آمارهای دقیق و درست از میزان درآمد کشور از روند واردات کالا
  • جلوگیری از بیش اظهاری و یا کم اظهاری کالا در روند ترخیص محموله تجاری وارداتی از کشور
  • و ….

 

ارزش گمرکی کالای وارداتی در همه موارد عبارت است از :

ارزش بهای خرید کالا در مبدأ به علاوه مبلغ پرداختی بابت بیمه و حمل و نقل (سیف) و دیگر هزینه‌هایی که تا ورود به اولین دفتر گمرکی ، به کالا مذکور تعلق میگیرد. این امر از روی سیاهه خرید یا سایر اسناد تسلیمی صاحب کالا معین شده و مطابق با برابری نرخ ارز اعلام شده توسط بانک مرکزی در روز ، اظهار میشود.

تبصره ۱ ـ در تعیین ارزش گمرکی موارد ذیل ، در صورت پرداخت افزوده می گردند:

  • الف ـ حقوق مالکیت معنوی
  • ب ـ هزینه‌های طراحی و مهندسی در سایر کشورها
  • پ ـ ظروف و محفظه‌ها
  • ت ـ مواد، قطعات و تجهیزات به‌کار رفته در تولید کالای وارده و تأمین ‌شده توسط خریدار
  • ث ـ هر بخش از درآمد و سود فروش مجدد و درآمد و سود واگذاری تعلق‌گرفته به فروشنده به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم

تبصره ۲ ـ چنانچه ارزش گمرکی کالای ورودی از قیمت مندرج در اسناد ارائه شده متمایز گردد، شامل هزینه‌ها یا موارد زیر نمیگردد:

  • الف ـ هزینه ساختن، نصب کردن، سوار کردن، نگهداری یا کمک فنی در مورد کالاهایی مانند دستگاه‌ ها، ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی پس از ورود کالا.
  • ب ـ هزینه حمل ‌و نقل پس از ورود.
  • پ ـ هزینه سود متداول ناشی از تأمین مالی خرید کالای وارده توسط فروشنده یا شخص ثالث
  • ت ـ هزینه اقدامات خریدار خارج ازشرایط انجام معامله، مانند فعالیتهای بازاریابی برای محصول
  • ث ـ حق تکثیر و تولید داخلی کالای وارد شده
  • ج ـ ارزش یا هزینه اطلاعات و دستورالعملهای ضبط شده در نرم‌افزار یا روی حاملین اطلاعات مانند دیسکت، لوح فشرده و مشابه آن برای استفاده در رایانه؛ در این موارد ارزش حامل خام محاسبه می گردد.

تبصره ـ «اطلاعات و دستورالعملها» شامل ضبط‌های صدایی، سینمایی، ویدئویی، نرم‌افزارهای تجاری و همچنین «حاملین اطلاعات» شامل مدارهای مجتمع، نیمه هادیها و وسایل مشابه از این حکم مستثنی می باشد.

ماده ۱۵ ـ هرگاه از طرف صاحب کالا سیاهه خرید به گمرک تسلیم نشده باشد یا ارزش مندرج در اسناد تسلیمی صاحب کالا به استناد دلایل و مدارک قابل قبول مورد پذیرش گمرک نیست، ارزش کالا برمبنای یکی از روشهای ذیل تعیین میگردد:

  • الف ـ سوابق ترخیص کالای مثل همزمان از همان کشور مبدأ
  • ب ـ سوابق ترخیص کالای مشابه همزمان از همان کشور مبدأ
  • پ ـ قیمت فروش همان کالا در بازار داخلی پس از تعدیل‌های لازم
  • ت ـ ارزش محاسباتی برمبناء عوامل متشکله
  • ث ـ ارزش ‌گذاری کالا برمبناء مدارک و اطلاعات موجود و با انعطاف در به‌ کارگیری روشهای فوق‌الذکر

تبصره ـ رعایت تقدم و تأخر در به‌کارگیری روشهای فوق الزامی میباشد و فقط در صورت درخواست واردکننده، ترتیب کاربرد روش‌های سوم و چهارم قابل جابه ‌جایی میباشد. شرایط و مقررات اجرای این ماده در آیین‌نامه اجرایی این قانون تعیین می گردد.

روش های تعیین ارزش و تعرفه کالا

همانطور که گفته شد تعیین ارزش و تعرفه کالا از جمله اقدامات مهم و ضروری در انجام تجارت های بین المللی در حوزه واردات کالا می باشد که در صورت عدم توجه به آن می تواند با افزایش هزینه های شما زیان های مالی زیادی را نیز برایتان به همراه داشته باشد؛ بنابراین لازم است که پیش از هر گونه اقدام در زمینه واردات کالا به تعیین ارزش و تعرفه کالا وارداتی خود پرداخته و با نهایت دقت این فرآیند را به انجام برسانید.

ارزش کالاها هواره به عوامل مختلفی مانند کیفیت، کشور محل ساخت و تولید، هزینه های حمل و نقل از کشور مبدا تا کشور مقصد، هزینه های بیمه و باربری و بستگی دارد که تمام این عوامل را می توان با توجه به فاکتورهای صاحب کالا یا سیاهه خرید کالا بررسی نمود و هزینه های دقیق را برآورد کرد.

برای تعیین ارزش و تعرفه کالا به طور کلی سه روش وجود دارد که تجار و بازرگانان براساس نیاز خود می توانند یکی از این سه روش را انتخاب نموده و به تعیین ارزش و تعرفه کالا وارداتی خود بپردازند:

۱- تعیین ارزش و تعرفه کالا براساس فاکتور صاحب کالا

در این روش براساس هزینه های ثبت شده در فاکتور صاحب کالا به تعیین ارزش و تعرفه کالا می پردازند، چرا که تمام هزینه های پرداخت شده اعم از خرید کالا در کشور مبدا تا هزینه های پرداختی برای حمل و نقل ایمن آن تا اولین اداره گمرک کشور مقصد در این فاکتورها ثبت می شوند و لذا به راحتی می توان ارزش کالاها را با توجه به این اسناد و مدارک محاسبه نمود.

۲- تعیین ارزش و تعرفه کالا به وسیله ی سامانه TSC و سوابق ارزشی

 TSC که به کد شناسه کالا معروف می باشد یک کد چهار رقمی است که عموما براساس مشخصات فنی، فیزیکی، شیمیایی و مدل کالاها تعیین می گردد و به وسیله این کد به راحتی می توان ارزش کالاهای مختلف را به راحتی بررسی یا محاسبه نمود.

سامانه TSC یک سایت اینترنتی به نشانی tsc.irica.co می باشد که حاوی یک بانک اطلاعاتی کامل از ارزش کالاهای تولیدی و بازرگانی بوده و توسط اداره گمرک کشور راه اندازی شده است. تجار و بازرگانان با مراجعه به این سامانه می توانند به راحتی ارزش کالاهای مختلف را بررسی نمایند، چرا که ارزش و تعرفه کالاهای مختلف در این سامانه از پیش تعیین شده اند و به صورت کاملا طبقه بندی شده قابل دسترسی کاربران می باشند.

۳- تعیین ارزش و تعرفه کالا با ایجاد تقاضای کتبی در اداره گمرک

آخرین روش برای محاسبه یا تعیین ارزش کالا مراجعه به اداره گمرک کشور و تقاضای کتبی برای تعیین تعرفه و ارزش کالاهای وارداتی می باشد. در این حالت اداره به کمک اداره گمرک ارزش کالاها با توجه به حقوق گمرکی، سود بازرگانی و شرایط ورودی کالاهای خریده شده توسط واردکنندگان تعیین می شوند.

 

 

 

ترخیص کار گمرک

ترخیص کار کیست؟

ترخیص کار یا حق العمل­کار گمرک در واقع شخصیتی حقیقی یا حقوقی است. که از سوی صاحب کالا برای انجام پروسه ترخیص کالای وارداتی از گمرک وکالت می ­گیرد. به نوعی ترخیص کار گمرک در زمینه ترخیص کالاهای وارداتی، حکم وکیل صاحب کالا را خواهد داشت.

طبق تعریف بالا می ­توان گفت که یک ترخیص کار وظیفه ترخیص کالاهای وارداتی از گمرک را برعهده دارد. اما به منظور انجام پروسه ترخیص از سوی ترخیص کار، بایستی برخی الزامات قانونی و اسناد و مدارک فراهم باشند تا بتوان کالای موردنظر را به صورت اصولی و قانونی از گمرک ترخیص نمود.

همچنین ضمن نیاز به مدارک معتبر در زمینه اثبات ترخیص کار بودن فرد در قبال کالاهای وارداتی صاحب کالا، نیاز است که فرد ترخیص کار، دارای دانش و تجربه کافی نیز باشد. تا به خوبی از عهده ترخیص کالا، در مدتی زمانی کوتاه و با کمترین هزینه برآید.

مراحل دریافت پروانه ترخیص کاری

قدم اول برای دریافت پروانه، ارائه درخواست کتبی به گمرک است که ثابت می‌کند فرد در هیچ فعالیت کیفری و قاچاق کالا دست نداشته است. پس از آن متقاضی باید اظهارات خود را بنویسد و بعد از تکمیل فرم آن را امضا نموده به دفتر اسناد تحویل دهد و برای صدور تاییدیه صبر کند.

اگر این فرد بخواهد که در گمرک فعالیت داشته باشید باید در اظهارنامه خود، نوع فعالیت در تمامی بخش ها و ارتباط با سازمان های مربوطه را ذکر کند. پس از انجام مراحل فوق و دریافت تاییدیه از سازمان های ذی ربط شخص می‌تواند پروانه ترخیص کاری خود را دریافت و شروع به کار کند. همچنین در شرکت های تجاری استخدام گردد و نماینده صاحبان کالا باشد.

تاجران بسیاری هرساله در گمرک های سراسر کشور در حال صادرات و واردات کالا هستند که برای سودآوری شخصی و رفع تقاضاهای جامعه بسیار مفید است. بنابراین بازرگانان برای افزایش سرعت در مراحل، ترخیص کار استخدام می‌کنند تا محموله‌ها زمان کمتری در انبارها باقی بمانند و سریع آزاد شوند.

ویژگی های یک ترخیص کار گمرک معتبر

یک ترخیص کار گمرک باید از نظر اخلاقی فردی امانتدار، صادق و قابل اعتماد باشد، چرا که ارزش کالاهای وارداتی در اغلب موارد بسیار بالا بوده و برای آنکه صاحب کالا یا واردکننده کالا بتواند با خیالی آسوده به ترخیص کار وکالت بدهد، لازم است که قبل از هرچیز بتواند به وی اعتماد کند. بر همین اساس لازم است بگوییم که تجار به مرور زمان و کار با ترخیص کاران مختلف می توانند به راحتی ترخیص کاران امانتدار را شناسایی نمایند و فعالیت های خود را به آن ها بسپارند.

در کنار ویژگی های اخلاقی یک حق العملکار گمرک باید دارای کارت حق العملکاری باشد تا بتواند فعالیت خود را قانونی و مورد تایید مراجع مربوطه نشان دهد. بر همین اساس یک ترخیص کار گمرک معتبر پیش از هر اقدامی باید به سازمان های مربوطه مراجعه نموده و در زمینه دریافت کارت حق العملکاری خود اقدامات لازم را به انجام رساند.

از دیگر ویژگی های یک ترخیص کار گمرک معتبر می توان به سن و مدارک تحصیلی وی اشاره کرد. یک ترخیص کار باید بالای 25 سال سن داشته و همچنین دارای حداقل مدرک کاردانی امور گمرکی یا مدرک کارشناسی سایر رشته ها باشد. علاوه بر مدارکی که نام بردیم یک ترخیص کار معتبر باید فاقد سوء پیشینه یا سابقه های کیفری و قاچاق نیز باشد.

یک نکته مهم در زمینه اعتبار کارت حق العملکاری اینکه این کارت ها اعتباری به مدت یک سال دارند؛ اما در صورت تمایل تا چهار مرتبه قابل تمدید می باشند، یعنی اگر ترخیص کار گمرک مرتکب خطایی نشود، می تواند با کارت خود به مدت پنج سال فعالیت کند؛ اما توجه کنید که پس از طی این دوره باید برای اخذ مجدد پروانه حق العملکاری اقدام نماید.

وظایف ترخیص کار گمرک

 وظیفه ترخیص کار گمرک به طور کلی انجام اموری است که برای ترخیص کالا از گمرک باید انجام شود. ترخیص کالا شاید به ظاهر ساده باشد وشما تصور کنید که با طی کردن یک سری مراحل روتین می توانید براحتی کالای خود را از گمرک ترخیص کنید. اما به واقع این طور نیست. یک ترخیصکار ماهر با آشنایی کامل با تعرفه های گمرک، آشنایی کامل با نرخ عوارض انواع کالای وارداتی و همچنین تسلط به قوانین صادرات و واردات کالا می تواند کالای شما را در زمان مناسب و با گمترین هزینه از گمرک خارج کند.اما به طور کلی ترخیص کار گمرک وظایف زیر را دارد:

تهیه و آماده ساری کلیه مدارک لازم برای ارائه به گمرک ( این مدارک شامل اطلاعات کشور مبدا و مقصد ، هرینه های پرداختی، مجوز ها و ... می باشد)

ارائه مشاوره های مورد نیاز به کارفرما در زمینه تعرفه های گمرگی و تعیین ارزش کالاهای صادراتی و وارداتی

کسب اطلاعات کامل در زیمنه بخشنامه ها و قوانینی که برای ترخیص کالای مورد نظر

حضور دائم در گمرک برای پیگیری روند ترخیص کالا

انواع روش‌های ترخیص کالا توسط ترخیص کار گمرک

شخص ترخیص کار یا شرکت‌های ترخیص کالا از گمرک به طور کلی با توجه به مذاکره با صاحب کالا دو نوع فرایند ترخیص را انجام می‌دهند؛ این دو روش به شرح زیر است:

  • ترخیص کار کارمزدی

انتخاب روش کارمزدی توسط اشخاصی امکان پذیر است که شرایطی را دارا باشند و سپس قرارداد را با ترخیص کار مورد نظر بسته و اقدام به ترخیص کالا خود کنند. این شرایط عبارت‌اند از:

    • صاحب کالا دارای کارت بازرگانی باشد.
    • ثبت سفارش خود را انجام داده باشد.
    • کارهای بانکی مربوطه را انجام داده باشد.
    • کالایی که خریداری نموده را تا یکی از بنادر حمل کرده باشد.

در این صورت صاحب کالا موظف است یک شخص ترخیص کار یا یک شرکت ترخیص کار را یافته، کل کالای خود را اظهار کند. میزان کارمزد بین ترخیص کار و صاحب کالا به‌صورت توافقی تعیین می‌شود.

در این روش همه هزینه های جاری توسط صاحب کالا پرداخت می شود که این هزینه ها شامل موارد زیر می شوند:

    • هزینه گمرکی
    • مالیات ۴%
    • عوارض بندری
    • هزینه‌های جانبی جهت اخذ مجوز
  • ترخیص فیکس یا پیمانکاری

زمانی که صاحب کالا شرکتی را به عنوان پیمانکار برمی‌گزیند و کل فرایند کار ترخیص خود را برعهده شرکت ترخیص کالا به عنوان پیمانکار قرار می‌دهد.

شرکت ترخیص کار، خود دارای کارت بازرگانی است و حتی گاهی اوقات بسته به شرایط در فرایند خرید نیز دخیل است. در این روش، کار به این صورت است که صاحب کالا پکینک کالا را به شرکت پیمانکار تحویل می‌دهد. شرکت نیز پس از برآورد، هزینه را اعلام می‌نماید. در این صورت صاحب کالا صرفاً کار خرید و حمل تا یکی از بنادر را انجام می‌دهد و مابقی مراحل از بندر تا انبار، با شرکت ترخیص کار است.

تمامی این هزینه‌ها بر عهده شرکت ترخیص کار است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • ترخیصیه از زمان ورود کالا به بندر
  • کارت بازرگانی
  • کرایه حمل بار
  • پرداخت گمرکی و

کدام شیوه ترخیص به نفع صاحب کالاست ؟

شیوه دوم یعنی ترخیص فیکس پیشنهاد ماست که در ادامه به چرایی آن می پردازیم؛ در صورتی که شرکت ترخیص کار معتبر باشد و قراردادی با مفاد درست بین صاحب کالا و شرکت پیمانکار بسته شده باشد، شرکت ترخیص کار در همان ابتدا اقدام به اخذ مجوز ثبت سفارش خواهد کرد. با توجه به تعهد فی ما بین و اخذ مجوز ثبت سفارش قبل از حرکت محموله، موارد زیر برعهده ترخیص کار است:

- بالا و پایین شدن قیمت ها

- تاخیرها

- دموراژ کشتی و

- به همین دلیل انتخاب این نوع ترخیص کار بیشتر پیشنهاد می شود و با کمترین چالش و ریسک مالی همراه خواهد بود.

 هزینه‌ ترخیص کار گمرک برای ترخیص انواع کالا چه میزان است؟

شرکت ترخیص طبق داده‌ها ابتدا مأخذ کالا را درمی‌آورد.

(نام دیگر مأخذ حقوق ورودی می‌باشد: ماخذ حقوق ورودی به میزان درصدی از کل ارزش فاکتور می‌گویند که با توجه به مقدار تعیین شده توسط وزارت صمت در ابتدای هر سال به روز می‌شود. این هزینه به عنوان گمرکی باید از طریق صاحب کالا پرداخت شود).

سپس ارزش کالای مد نظر را در سامانهی  TSC به دست می‌آوریم. کار این سامانه  ارزش گذاری روی کالاها می‌باشد. سپس مشخص می‌کنیم که پکینگ مشتری ما با حجم ۴۰CBM و ۱۵ هزار کیلو وزن به همراه فاکتور دارای چه هزینه‌هایی می‌باشد؟

  • هزینهٔ گمرکی
  •  مجوزها
  • هزینه‌های جانبی

بعد از بررسی این موارد می‌توانیم قیمت نهایی را به مشتری اعلام نماییم. اگر مشتری به ما تأیید داد می‌توانیم استارت بزنیم.