یکی از ارکان اصلی اقتصاد یک کشور را میتوان واردات کالا دانست که دارای مراحل گوناگونی است. ثبت سفارش واردات کالا یکی از مهمترین بخشهای این تجارت است که بدون آن نمیتوان مجوزهای واردات را دریافت کرد و در سطوح بینالمللی به تجارت پرداخت.
از سوی دیگر، پس برای واردات هر کالایی شما باید مجوز ثبت سفارش داشته باشید. همچنین، در روند ثبت سفارش کالا کارت بازرگانی و کد ساتا از اهمیت زیادی برخوردار است. با رعایت این نکته میتوانید از وقوع خسارتهای جبران ناپذیر جلوگیری کنید.
در این مقاله به ثبت سفارش کالا و مدارک موردنیاز میپردازیم.
ثبت سفارش کالا چیست؟
هر شخص حقیقی و حقوقی برای اینکه بتواند کالای مورد نظر خود را به صورت قانونی وارد کند لازم است ابتدا مجوز ثبت سفارش کالا را از سازمان توسعه و تجارت کشور اخذ کرده و سپس مراحل ثبت سفارش کالا را انجام دهد. البته دقت داشته باشید که مجوز ثبت سفارش کالا در بازه ی زمانی 3 تا 6 ماهه قابل استفاده است و در صورت عدم استفاده از آن باید تمدید شود.
به عبارت ساده تر شخص یا شرکت وارد کننده، باید مشخصات کالای وارداتی را به طور کامل و منطبق بر پیش فاکتوری که از فروشنده آن دریافت کرده است، در سامانه sabtaresh.tpo.ir که اخیرا به آدرس https://www.ntsw.ir (سامانه جامع تجارت ایران) انتقال پیدا کرده است، ثبت نماید. .
مراحل ثبت سفارش برای واردات کالا
هزینه های ثبت سفارش واردات کالا
هزینه های ثبت سفارش واردات کالا به نوع کالاهای وارداتی، حجم آن ها و سایر مسائل این چنینی بستگی دارد؛ اما به طور کلی تمامی این هزینه ها بر پایه یکسری اصول و قوانین از پیش تعیین شده می باشد که عموما توسط قانون و بودجه ی اختصاص یافته به واردات کشور، هر ساله تغییر می کنند و لذا لازم است که وارد کننده کالا یا ترخیص کار رسمی گمرک که وظیفه انجام تمامی مراحل واردات کالا را بر عهده دارند، از اطلاعات کافی در این زمینه نیز برخوردار باشند.
ترخیص کار رسمی شرکت بازرگانی اورانوس ضمن آشنایی کامل با تمامی مراحل واردات کالا و آگاهی از قوانین تدوین شده در خصوص هزینه های این فرآیند، می تواند هزینه های ثبت سفارش واردات کالا را برای شما محاسبه نموده و از پرداخت هزینه های اضافی در این زمینه جلوگیری نماید؛ بنابراین اگر از چگونگی محاسبه هزینه های ثبت سفارش کالا آگاهی ندارید، می تواند به شرکت بازرگانی اورانوس مراجعه کنید و با کمک مشاورین و متخصصین تربیت شده این شرکت هزینه های خود را بدین وسیله برآورد نموده و صرفه جویی های لازم را داشته باشید.
اسناد و مدارک موردنیاز جهت ثبت سفارش کالا وارداتی
· اخذ کارت بازرگانی
· اخذ کد ثبت سفارش کالا (کد کاربری و رمز عبور)
· تهیه ۳ برگه تایپ و امضا شده متقاضی که شامل اوراق ثبت سفارش کالا میباشد.
· اخذ مجوزهای مربوطه نسبت به کالای وارداتی
· ارائه اصل و کپی فاکتور فروش (پروفرما)
· ارائه کاتالوگ ، بروشور و ... تبلیغاتی، برای ارائه و معرفی محصول وارداتی خود که میخواهید آن را ثبت سفارش کالا کنید.
نحوه تکمیل اوراق ثبت سفارش
اوراق ثبت سفارش از چند بخش تشکیل شده اند که برای تکمیل هریک از آن ها باید نکاتی را مد نظر داشته باشید، که این نکات به شرح زیر می باشند:
· برای تکمیل بخش مشخصات متقاضی باید با توجه به مندرجات کارت بازرگانی اطلاعات را وارد نموده و در بخش مربوط به شماره ثبت نام، شماره کارت عضویت وزارت بازرگانی ثبت گردد.
· برای تکمیل بخش مشخصات فروشنده باید اطلاعات با توجه به مندرجات پروفرما ثبت شود.
· برای تکمیل بخش شرایط قرارداد باید اطلاعات براساس نوع و شرایطی که بین خریدار و فروشنده در پروفرم درج شده است ثبت شود.
· برای تکمیل بخش مشخصات حمل، اگر خرید FOB باشد، نباید این قسمت تکمیل گردد اما برای سایر خریدها باید اطلاعات این بخش ثبت شود، برای ثبت های سفارش حمل جداگانه علاوه بر تکمیل اطلاعات این قسمت باید ثبت سفارش حمل جداگانه نیز انجام شود.
· برای تکمیل بخش مشخصات کالا، باید اطلاعات را با توجه به پروفرما، تعرفه کالا و کتاب قانون مقررات صادرات و واردات ثبت نمود.
· برای تکمیل بخش محل تخصیص ارز، اگر سهمیه ارزی توسط وزارتخانه / سازمان مربوطه ثبت شود.
· متقاضی باید در محل مربوطه اوراق را مهر و امضاء نماید.
آشنایی با انواع ثبت سفارش کالای وارداتی و صادراتی
آموزش ثبت سفارش کالا نیازمند داشتن دانش کافی درخصوص انواع ثبت سفارش است. بهطورکلی ۵ نوع ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت ایران وجود دارد که شامل موارد زیر است:
1. دیداری
2. مدتدار
3. یوزانس
4. صادرات بدون انتقال ارز
5. واردات با ارز بانکی
نوع ثبت سفارش بستگی به کالای وارداتی یا صادراتی و نوع قرارداد با فروشنده یا خریدار خارجی دارد. برای مثال، ثبت سفارش صادرات پسته ایران در بخش فرامرزی سامانه ثبت سفارش جامع تجارت ایران انجام میشود
اعتبار مجوز ثبت سفارش کالا
متقاضیان اعم از حقیقی و حقوقی میتوانند با مراجعه به وب سایت سامانه جامع تجارت و ثبت نام در این وب سایت، کد کاربری و رمز عبور شخصی خود را برای ورود به این وب سایت دریافت نمایند و بدون محدودیت زمانی ثبت سفارش کالای خود را از طریق این سامانه انجام دهند. کلیه مراحل ثبت سفارش کالا را میتوان به صورت آنلاین از طریق این وب سایت دنبال کرد. باید توجه داشته باشید که مجوز ثبت سفارش کالا در یک بازه زمانی 6 ماهه قابل استفاده است و در صورت عدم استفاده از آن باید مجوز تمدید شود، محدودیتی در دفعات تمدید مجوز ثبت سفارش کالا وجود ندارد و شما به صورت نامحدود میتوانید با پرداخت هزینه مجوز، به راحتی آن را تمدید کنید.
همانطور که قبلا ذکر شد، ثبت سفارش کالا و اخذ این سند از الزامات ضروری در زمینه واردات کالا می باشد. این فرآیند مستلزم یک سری اطلاعات دقیق و جامع است که به درستی و با رعایت کامل قانون انجام شود. اما کسب این اطلاعات و آشنایی با مقررات مربوط به این فرآیند مهم نه تنها چالش برانگیز بلکه زمان بر و پرهزینه است. بنابراین همانطور که قبلاً گفته شد، ترجیحاً کلیه مراحل واردات کالا از جمله ثبت سفارش به متخصصین مجرب سپرده شود.
داستان واردات قهوه به ایران تاریخی به بلندای چندین سال دارد. قهوه به عنوان محصولی استراتژیک که در سبد واردات کالاهای پرمصرف ایران شناخته می شود.
قهوه یکی از نوشیدنیهای پر طرفدار در سراسر جهان محسوب میشود که امروزه نقش مهمی در اقتصاد کشورهای صادر کننده ایفا میکند. به طوری که برخی کشورها از جمله برزیل، درامد بالایی از صادرات این کالای لوکس کسب میکنند. همچنین تجارت بزرگی برای کشورهای وارد کننده نیز به شمار میرود. در ادامه به بحث درمورد واردات قهوه در ایران خواهیم پرداخت.
بر اساس آمار، 70 کشور در جهان قادر به کشت قهوه هستند. در این میان، 5 کشور بیشترین میزان صادرات قهوه به سراسر جهان را دارند. دانه عربیکا و روبوستا از مهمترین نوع قهوه در صادرات قهوه محسوب میشوند.
قوانین مربوط به واردات و ترخیص قهوه از گمرک
چند نکته مهم در مبحث قوانین واردات انواع قهوه به کشور از سمت اداره گمرک وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم:
· تمام مراحل فرآوری و آمادهسازی دانههای قهوه باید در کشور مبدا (صادرکننده) انجام شده باشد.
· کشور مبدا باید اقدام به انجام آزمایشها به جهت تایید سلامت و تازگی دانههای قهوه نماید.
· اداره استاندارد وزنهای مشخصی جهت بستههای حاوی قهوه مشخص کرده است که باید بستهبندی این محصولات در مبدا مطابق با این استانداردها صورت بگیرد.
· کانتینرهای مخصوصی وجود دارند که جهت حمل و جابهجایی دانههای قهوه و نسکافه طراحیشده و مناسب میباشند؛ بنابراین حمل این محمولههای وارداتی باید توسط اینگونه کانتینرها صورت بگیرد.
· روی بسته بندی دانههای قهوه وارداتی باید اطلاعات درمورد ویژگیهای کمی و کیفی این محصول درج شوند.
مراحل واردات قهوه
1. در مرحله اول باید حتما یک کشور صادر کننده قهوه را انتخاب نماید. و به مذاکره با آن ها بپردازید و فرد وارد کنند باید حتما تمامی اطلاعات لازم برای واردات محصول مورد نظر خود را بداند تا یک محصول با کیفیت را انتخاب نماید.
2. در مرحله بعدی باید حتما کیفیت قهوه را بسنجد و مطمعن شود که کالای با کیفیتی را خریداری می کند.
3. بعد از مطمئن شدن از کیفیت محصول نوبت به گفتگو درباره قیمت و نحوه واردات آن می رسد. که در این مرحله باید تمامی موارد مد نظر خود را ذکر کند و از فروشنده در خواست تخفیف کند.
4. در این مرحله نوبت به ثبت سفارش و پرداخت هزینه و پروفرما می رسد که باید سفارش خود را ثبت نمایند و هزینه آن را بپردازند و نحوه ی وارد شدن قهوه به گمرک را هم مشخص نمایند.
5. بعد از رسیدن محصول به گمرک نوبت به ترخیص این محصول می رسد که آن هم نیاز به مدارکی دارد که باید حتما آن ها را تهیه نماید.
6. برای ترخیص قهوه از گمرک باید مجوزهای سازمان بهداشت، سازممان حفظ نباتات، ضمانت نامه بانکی فاکتور حمل و نقل اظهارنامه گمرکی و…. را داشته باشید. روی کیسه این محصولات باید حتما اطلاعاتی مانند کشور صادر کننده و شماره صادراتی حتما نوشته شود.
واردات قهوه از چه کشورهایی امکانپذیر است؟
قهوه به عنوان یک نوشیدنی خوشمزه و پرطرفدار بعد از نفت و یک کالای استراتژیک، دومین تجارت بزرگ در جهان محسوب می شود و براساس کشور ارسال کننده، تعرفه متفاوتی دارد.
واردات دانه قهوه به کشور یکی از مبادلات پر رونق است. می توان گفت دانه قهوه یکی از کالاهای لوکس محسوب می شود. برای واردات کالا مورد نظر باید مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت اخذ نمایید. کشورهای بزرگ تولید کننده دانه قهوه شامل :
· اندونزی
· کلمببیا
· هند
· اتیوپی
· مکزیک
· امارات
· هندوراس
در بین این کشورها بیشترین واردات دانه قهوه از امارات با بیش از 666 تن قهوه نیمی از بازار قهوه وارداتی به ایران را در دست دارد. بعد از امارات کشورهای مانند ایتالیا و ترکیه و اندونزی توانستند با صادرات 300 تن قهوه از بزرگ ترین صادر کنندگان قهوه به ایران باشند.
امروزه انواعی از دانه قهوه از برخی از کشورهای مانند چین، ترکیه و امارات به کشور ما وارد می شود.
مدارک مورد نیاز برای ترخیص قهوه از گمرک
برای همه محصولات، به ویژه برای مواد غذایی، الزامات اساسی وجود دارد که باید قبل از خروج اقلام از بندر خارجی رعایت شود.
نه تنها مدارک همیشگی ترخیص کالا برای ترخیص قهوه باید استفاده شود بلکه باید مدارک زیر نیز تهیه کنید:
· مجوز سازمان حفظ نباتات
· مجوز سازمان بهداشت
· فاکتور حمل و نقل
· اظهارنامه گمرکی
· ضمانت نامه بانکی
نحوه محاسبه تعرفه گمرکی واردات قهوه
عوامل مختلفی در تعرفه گمرکی واردات قهوه دخیل هستند که از جمله آنها میتوان به کافئین موجود در قهوه، نحوه بسته بندی، عمده فروشی یا خرده فروشی آن و … اشاره کرد که تمام این موارد در کتاب مقررات واردات و صادرات کالا مورد بررسی قرار داده شده تا اطلاعات دقیقی در اختیار شما قرار بگیرد.
هزینه واردات قهوه به ایران تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد. این عوامل شامل مواردی نظیر میزان کافئین موجود در قهوه (قهوه بو نداده یا بو داده)، قهوه دانه یا چپدر شده، نحوه و وزن بستهبندی، فروش عمده یا خرده و… است. تمامی این جزئیات و موارد در کتابچه مقررات واردات و صادرات به طور دقیق بررسی شدهاند تا شما به اطلاعات دقیقی دست یابید.
مشکلات واردات قهوه برای بازرگانان
قهوه و مشتقات آن بهعنوان نوشیدنیهای گرامی در ایران شناخته میشوند و محبوبیت گستردهای دارند. قابل ذکر است که این محصول دارای وجه تمایز وارداتی است. زادگاه قهوه، برزیل، به عنوان یک تامین کننده پرکار از بهترین گونه های جهان، در مرکز توجه قرار دارد و به ایران و فراتر از آن صادر می کند.
برای کارآفرینان فهیمی که نگران پیچیدگیهای فرآیند واردات و ترخیص کالا از گمرک هستند، به ویژه نگران کاهش بالقوه کیفیت در طول این دوره، توصیه محتاطانهای ظاهر میشود: واردات قهوه را به شکل دانه انتخاب کنید. این انتخاب استراتژیک با ماندگاری طولانی لوبیا مطابقت دارد و از نوع پودری آن پیشی می گیرد.
در بازار داخلی، مجموعهای از دانههای قهوه بهراحتی در دسترس است که بهطور برجسته هر دو نوع روبوستا و عربیکا را نشان میدهند. قهوه روبوستا که از قاره آفریقا سرچشمه می گیرد، دارای طعمی کاملاً تلخ است که با محتوای کافئین بالا مشخص می شود.
در مقابل، قهوه عربیکا، که در آمریکای جنوبی کشت می شود، استانداردهای کیفیت قابل توجهی را کسب می کند. این نوع نفیس سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده است.
به طور خلاصه، این روایت بر جذابیت گسترده قهوه در داخل ایران و هویت آن به عنوان یک گنج وارداتی تاکید می کند. همچنین بر خرد انتخاب واردات دانه قهوه برای کاهش نگرانی ها در مورد حفظ کیفیت در طی فرآیندهای گمرکی تأکید می کند.
تجارت قهوه از سود خوبی برخوردار می باشد. ارزش واردات قهوه به کشور رقمی میلیون دلاری است. قهوه های گرانی مانند قهوۀ رومانی و ایتالیا نیز به کشور وارد می شوند. همچنین واردات قهوه حقوق گمرکی و سود بازرگانی بالایی دارد.
گمرک امام خمینی (ره) در ایران در تاریخ 25 بهمن 1361 هجری شمسی (15 فوریه 1983 میلادی) به عنوان یکی از مهمترین گمرکهای کشور افتتاح شد. این گمرک با نام رسمی "گمرک جمهوری اسلامی ایران - امام خمینی (ره)" به فعالیت خود آغاز کرد و نقش مهمی در مباحث و فرآیندهای گمرکی واردات و صادرات کالاها به ویژه از طریق فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) در تهران دارد.
مراحل ترخیص کالا از گمرک امام خمینی:
ترخیص کالای وارداتی از گمرک امام خمینی (ره) در ایران، فرآیندی پیچیده و مراحل مختلفی را شامل میشود. در زیر توضیحاتی در مورد مراحل ترخیص کالای وارداتی از این گمرک آورده شده است:
1- ارسال مدارک: ابتدا، پس از ورود کالا به کشور و دریافت مدارک گمرکی مانند فاکتور فروش، بارنامه، گواهی مبدأ، و سایر اسناد مرتبط، مدارک به گمرک امام خمینی ارسال میشود.
2- پذیرش و ثبت اطلاعات: در گمرک، مدارک در سیستم گمرکی ثبت و اطلاعات مربوط به کالاها در سامانه رسمی گمرک ثبت میشود. این اطلاعات شامل مشخصات کالا، ارزش، ویژگیهای فنی، کشور مبدأ و مقصد و سایر جزئیات است.
3- پرداخت مالیات و عوارض: بر اساس ارزش کالا و دیگر مشخصات، مالیات و عوارض مربوط به واردات باید محاسبه و پرداخت شود. این مرحله به همراه اطلاعات مالی که در مدارک ارائه شده است، مشخص میشود.
4- تحویل نماینده گمرکی: در این مرحله، نماینده گمرکی به عنوان نماینده شما در گمرک، با حضور در گمرک امام خمینی به صورت حضوری مسئولیت ترتیبات ترخیص کالاها را بر عهده میگیرد و مشخصات کالاها را بررسی میکند.
5- انجام بازرسیها و آزمونها: در صورت نیاز، گمرک ممکن است تصمیم به انجام بازرسیها و آزمونهای فنی کالاها بگیرد. این بررسیها با هدف اطمینان از مطابقت کالاها با استانداردها و مشخصات فنی انجام میشود.
6- آزادسازی کالا: پس از پرداخت مالیات و عوارض و تأیید مشخصات کالا توسط گمرک، کالاها به عنوان کالای آزاد شده و امکان تحویل به مالک یا نماینده اعلام میشود.
7- تحویل کالا: در انتها، کالاها به نماینده یا مالک تحویل داده میشوند. این مرحله شامل انجام فرآیندهای لازم در گمرک برای انجام ترخیص نهایی و تحویل کالا به طرف نهایی است.
بررسی دقیق قوانین و مقررات گمرکی، همکاری با نماینده گمرکی ماهر، و ارائه مدارک کامل و صحیح از مهمترین اقدامات برای سریعتر و روانتر انجام این فرآیند مهم است.
کالاهایی که میتوان از گمرک امام خمینی وارد کرد؟
از گمرک امام خمینی ایران، میتوان انواع محصولات و کالاها را وارد کرد. با این حال، مهم است توجه داشته باشید که برخی از کالاها ممکن است تحت محدودیتها یا ممنوعیتهای وارداتی قرار داشته باشند. برخی از دستههای کلی کالاهایی که میتوان از گمرک امام خمینی وارد کرد، عبارتند از:
· کالاهای مصرفی :محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی، لباس و پوشاک، کفش، اسباب بازی و لوازم خانگی.
· تجهیزات الکترونیکی: گجتها، تلفنها، لپتاپها، دوربینها و سایر تجهیزات الکترونیکی.
· قطعات خودرو: قطعات و لوازم جانبی خودروها.
· مواد اولیه صنایع: فلزات، پلاستیک، شیمیاییها، نساجی و مواد اولیه صنایع مختلف.
· تجهیزات صنعتی: ماشینآلات، تجهیزات صنعتی، و محصولات مرتبط.
· داروها و تجهیزات پزشکی: داروها، وسایل پزشکی و تجهیزات پزشکی.
· کشاورزی و دامپروری: ادوات کشاورزی، بذرها، محصولات کشاورزی و تجهیزات دامپروری.
· کالاهای هنری و دستی: فرش، قالی، صنایع دستی و محصولات هنری.
مهم است که برای هر کالا و دسته محصولاتی که میخواهید وارد کنید، قوانین و مقررات گمرکی و وارداتی مربوطه را مطالعه کنید و اطمینان حاصل کنید که میتوانید آنها را به صورت قانونی و با رعایت مقررات وارد کنید. همچنین، احتمال وجود محدودیتها یا ممنوعیتهای خاص برای برخی از کالاها را نیز در نظر بگیرید.
مزایای واردات کالا از گمرک امام خمینی:
واردات کالا از گمرک امام خمینی در ایران دارای مزایای متعددی است که میتواند برای تاجران و تجار مفید باشد. در زیر به برخی از مزایای واردات از گمرک امام خمینی اشاره شده است:
· موقعیت جغرافیایی:گمرک امام خمینی به عنوان یکی از مهمترین گمرکهای ایران در نزدیکی فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قرار دارد. این موقعیت جغرافیایی ایدهآل برای تسهیل و افزایش تردد کالاها و واردات به ویژه از طریق هوایی است.
· تسهیل در مراحل گمرکی : گمرک امام خمینی با اتکاء به تجهیزات مدرن و سامانههای روز دنیا، تلاش دارد تا مراحل گمرکی را سریعتر و کارآمدتر کند. این موضوع باعث کاهش زمان ترخیص کالا و افزایش سرعت واردات میشود.
· سهولت در انجام معاملات الکترونیکی: گمرک امام خمینی به وسیلهی سامانههای الکترونیکی و اتوماسیون گمرکی، فرآیند انجام معاملات را سادهتر و شفافتر کرده است. این امکان به تاجران میدهد که مدارک خود را الکترونیکی ارسال کنند و فرآیند ترخیص را بهبود بخشند.
· توانایی اطمینان از کیفیت کالا:گمرک امام خمینی به تدابیر بازرسی و کنترل کیفیت کالاها پرداخته و در صورت نیاز، بازرسیها و آزمونهای فنی را انجام میدهد. این اقدام به تاجران اطمینان از کیفیت کالاهای وارداتی خود میدهد.
· انعطاف پذیری در امور گمرکی: گمرک امام خمینی ممکن است برخی از تسهیلات گمرکی را برای تشویق و تسریع در واردات ارائه دهد. این امکانات شامل تسهیلات مالی، کاهش مالیات و عوارض، یا تسهیلات دیگر ممکن است.
· دسترسی به بازارهای منطقهای: ایران به عنوان یک کشور با بازار بزرگ و متنوع، امکان دسترسی به بازارهای منطقهای را فراهم میکند. واردات از گمرک امام خمینی میتواند به تاجران کمک کند تا به صورت موثرتر در بازارهای منطقهای حضور یابند.
توجه به قوانین گمرکی، انتخاب نماینده گمرکی ماهر، و استفاده از امکانات الکترونیکی گمرک میتواند به بهبود فرآیند واردات و افزایش مزایای مرتبط با آن کمک کند.
معایب واردات کالا از گمرک امام خمینی:
واردات کالا از گمرک امام خمینی ممکن است با برخی معایب همراه باشد که تاجران و واردکنندگان باید به آنها توجه داشته باشند. برخی از معایب ممکن شامل موارد زیر باشند:
· تدابیر گمرکی: گمرکها همواره تدابیر و قوانین خود را دارند و ممکن است این تدابیر برای واردکنندگان یا تاجران چالشبرانگیز باشند. تغییرات در قوانین گمرکی یا تدابیر امنیتی ممکن است باعث کاهش سرعت واردات گردد.
· مشکلات مربوط به مالیات و عوارض: پرداخت مالیات و عوارض مرتبط با واردات میتواند هزینههای افزایشی برای واردکنندگان باشد. تعیین دقیق مبالغ مالیاتی و عوارض نیاز به محاسبه دقیق ارزش کالا و تطابق با قوانین گمرکی دارد.
· انتظارات زمانی: فرآیند گمرکی و ترخیص کالاها ممکن است زمانبر باشد. انتظارات زمانی بلند ممکن است برنامهریزی کسبوکار را تحت تأثیر قرار دهد و هزینههای اضافی را به دنبال داشته باشد.
· تغییرات نرخ ارز: تغییرات نرخ ارز میتواند به عنوان یک معیار اقتصادی مؤثر بر واردات از گمرک امام خمینی تأثیر بگذارد. نوسانات نرخ ارز ممکن است باعث افزایش هزینههای وارداتی شود.
· پیچیدگی مدارک: فرآیند ترخیص کالاها نیاز به ارائه مدارک گوناگون دارد. نقص یا کمبود در هریک از این مدارک میتواند منجر به تأخیر در ترخیص واردات شود.
· محدودیتها و ممنوعیتها: برخی از کالاها ممکن است تحت محدودیتها یا ممنوعیتهای وارداتی قرار داشته باشند که میتواند برنامههای واردکنندگان را تحت تأثیر قرار دهد.
· تغییر در قوانین و سیاستها: تغییرات در قوانین و سیاستهای گمرکی یا تجاری ممکن است به ناگهانی اتفاق بیفتد و برنامههای تاجران را تحت تأثیر قرار دهد.
برای مدیریت بهتر این معایب، همواره تاجران میبایستند با آخرین تغییرات گمرکی و قوانین وارداتی آشنا باشند و از خدمات نمایندگان گمرکی متخصص بهرهمند شوند. همچنین، برنامهریزی دقیق و استفاده از ابزارها و فناوریهای الکترونیکی میتواند به بهبود و کاهش تأثیر معایب فرآیند واردات کمک کند.
گمرک امام خمینی (ره) در ایران در تاریخ 25 بهمن 1361 هجری شمسی (15 فوریه 1983 میلادی) به عنوان یکی از مهمترین گمرکهای کشور افتتاح شد. این گمرک با نام رسمی "گمرک جمهوری اسلامی ایران - امام خمینی (ره)" به فعالیت خود آغاز کرد و نقش مهمی در مباحث و فرآیندهای گمرکی واردات و صادرات کالاها به ویژه از طریق فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) در تهران دارد.
مراحل ترخیص کالا از گمرک امام خمینی:
ترخیص کالای وارداتی از گمرک امام خمینی (ره) در ایران، فرآیندی پیچیده و مراحل مختلفی را شامل میشود. در زیر توضیحاتی در مورد مراحل ترخیص کالای وارداتی از این گمرک آورده شده است:
1- ارسال مدارک: ابتدا، پس از ورود کالا به کشور و دریافت مدارک گمرکی مانند فاکتور فروش، بارنامه، گواهی مبدأ، و سایر اسناد مرتبط، مدارک به گمرک امام خمینی ارسال میشود.
2- پذیرش و ثبت اطلاعات: در گمرک، مدارک در سیستم گمرکی ثبت و اطلاعات مربوط به کالاها در سامانه رسمی گمرک ثبت میشود. این اطلاعات شامل مشخصات کالا، ارزش، ویژگیهای فنی، کشور مبدأ و مقصد و سایر جزئیات است.
3- پرداخت مالیات و عوارض: بر اساس ارزش کالا و دیگر مشخصات، مالیات و عوارض مربوط به واردات باید محاسبه و پرداخت شود. این مرحله به همراه اطلاعات مالی که در مدارک ارائه شده است، مشخص میشود.
4- تحویل نماینده گمرکی: در این مرحله، نماینده گمرکی به عنوان نماینده شما در گمرک، با حضور در گمرک امام خمینی به صورت حضوری مسئولیت ترتیبات ترخیص کالاها را بر عهده میگیرد و مشخصات کالاها را بررسی میکند.
5- انجام بازرسیها و آزمونها: در صورت نیاز، گمرک ممکن است تصمیم به انجام بازرسیها و آزمونهای فنی کالاها بگیرد. این بررسیها با هدف اطمینان از مطابقت کالاها با استانداردها و مشخصات فنی انجام میشود.
6- آزادسازی کالا: پس از پرداخت مالیات و عوارض و تأیید مشخصات کالا توسط گمرک، کالاها به عنوان کالای آزاد شده و امکان تحویل به مالک یا نماینده اعلام میشود.
7- تحویل کالا: در انتها، کالاها به نماینده یا مالک تحویل داده میشوند. این مرحله شامل انجام فرآیندهای لازم در گمرک برای انجام ترخیص نهایی و تحویل کالا به طرف نهایی است.
بررسی دقیق قوانین و مقررات گمرکی، همکاری با نماینده گمرکی ماهر، و ارائه مدارک کامل و صحیح از مهمترین اقدامات برای سریعتر و روانتر انجام این فرآیند مهم است.
کالاهایی که میتوان از گمرک امام خمینی وارد کرد؟
از گمرک امام خمینی ایران، میتوان انواع محصولات و کالاها را وارد کرد. با این حال، مهم است توجه داشته باشید که برخی از کالاها ممکن است تحت محدودیتها یا ممنوعیتهای وارداتی قرار داشته باشند. برخی از دستههای کلی کالاهایی که میتوان از گمرک امام خمینی وارد کرد، عبارتند از:
· کالاهای مصرفی :محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی، لباس و پوشاک، کفش، اسباب بازی و لوازم خانگی.
· تجهیزات الکترونیکی: گجتها، تلفنها، لپتاپها، دوربینها و سایر تجهیزات الکترونیکی.
· قطعات خودرو: قطعات و لوازم جانبی خودروها.
· مواد اولیه صنایع: فلزات، پلاستیک، شیمیاییها، نساجی و مواد اولیه صنایع مختلف.
· تجهیزات صنعتی: ماشینآلات، تجهیزات صنعتی، و محصولات مرتبط.
· داروها و تجهیزات پزشکی: داروها، وسایل پزشکی و تجهیزات پزشکی.
· کشاورزی و دامپروری: ادوات کشاورزی، بذرها، محصولات کشاورزی و تجهیزات دامپروری.
· کالاهای هنری و دستی: فرش، قالی، صنایع دستی و محصولات هنری.
مهم است که برای هر کالا و دسته محصولاتی که میخواهید وارد کنید، قوانین و مقررات گمرکی و وارداتی مربوطه را مطالعه کنید و اطمینان حاصل کنید که میتوانید آنها را به صورت قانونی و با رعایت مقررات وارد کنید. همچنین، احتمال وجود محدودیتها یا ممنوعیتهای خاص برای برخی از کالاها را نیز در نظر بگیرید.
مزایای واردات کالا از گمرک امام خمینی:
واردات کالا از گمرک امام خمینی در ایران دارای مزایای متعددی است که میتواند برای تاجران و تجار مفید باشد. در زیر به برخی از مزایای واردات از گمرک امام خمینی اشاره شده است:
· موقعیت جغرافیایی:گمرک امام خمینی به عنوان یکی از مهمترین گمرکهای ایران در نزدیکی فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قرار دارد. این موقعیت جغرافیایی ایدهآل برای تسهیل و افزایش تردد کالاها و واردات به ویژه از طریق هوایی است.
· تسهیل در مراحل گمرکی : گمرک امام خمینی با اتکاء به تجهیزات مدرن و سامانههای روز دنیا، تلاش دارد تا مراحل گمرکی را سریعتر و کارآمدتر کند. این موضوع باعث کاهش زمان ترخیص کالا و افزایش سرعت واردات میشود.
· سهولت در انجام معاملات الکترونیکی: گمرک امام خمینی به وسیلهی سامانههای الکترونیکی و اتوماسیون گمرکی، فرآیند انجام معاملات را سادهتر و شفافتر کرده است. این امکان به تاجران میدهد که مدارک خود را الکترونیکی ارسال کنند و فرآیند ترخیص را بهبود بخشند.
· توانایی اطمینان از کیفیت کالا:گمرک امام خمینی به تدابیر بازرسی و کنترل کیفیت کالاها پرداخته و در صورت نیاز، بازرسیها و آزمونهای فنی را انجام میدهد. این اقدام به تاجران اطمینان از کیفیت کالاهای وارداتی خود میدهد.
· انعطاف پذیری در امور گمرکی: گمرک امام خمینی ممکن است برخی از تسهیلات گمرکی را برای تشویق و تسریع در واردات ارائه دهد. این امکانات شامل تسهیلات مالی، کاهش مالیات و عوارض، یا تسهیلات دیگر ممکن است.
· دسترسی به بازارهای منطقهای: ایران به عنوان یک کشور با بازار بزرگ و متنوع، امکان دسترسی به بازارهای منطقهای را فراهم میکند. واردات از گمرک امام خمینی میتواند به تاجران کمک کند تا به صورت موثرتر در بازارهای منطقهای حضور یابند.
توجه به قوانین گمرکی، انتخاب نماینده گمرکی ماهر، و استفاده از امکانات الکترونیکی گمرک میتواند به بهبود فرآیند واردات و افزایش مزایای مرتبط با آن کمک کند.
معایب واردات کالا از گمرک امام خمینی:
واردات کالا از گمرک امام خمینی ممکن است با برخی معایب همراه باشد که تاجران و واردکنندگان باید به آنها توجه داشته باشند. برخی از معایب ممکن شامل موارد زیر باشند:
· تدابیر گمرکی: گمرکها همواره تدابیر و قوانین خود را دارند و ممکن است این تدابیر برای واردکنندگان یا تاجران چالشبرانگیز باشند. تغییرات در قوانین گمرکی یا تدابیر امنیتی ممکن است باعث کاهش سرعت واردات گردد.
· مشکلات مربوط به مالیات و عوارض: پرداخت مالیات و عوارض مرتبط با واردات میتواند هزینههای افزایشی برای واردکنندگان باشد. تعیین دقیق مبالغ مالیاتی و عوارض نیاز به محاسبه دقیق ارزش کالا و تطابق با قوانین گمرکی دارد.
· انتظارات زمانی: فرآیند گمرکی و ترخیص کالاها ممکن است زمانبر باشد. انتظارات زمانی بلند ممکن است برنامهریزی کسبوکار را تحت تأثیر قرار دهد و هزینههای اضافی را به دنبال داشته باشد.
· تغییرات نرخ ارز: تغییرات نرخ ارز میتواند به عنوان یک معیار اقتصادی مؤثر بر واردات از گمرک امام خمینی تأثیر بگذارد. نوسانات نرخ ارز ممکن است باعث افزایش هزینههای وارداتی شود.
· پیچیدگی مدارک: فرآیند ترخیص کالاها نیاز به ارائه مدارک گوناگون دارد. نقص یا کمبود در هریک از این مدارک میتواند منجر به تأخیر در ترخیص واردات شود.
· محدودیتها و ممنوعیتها: برخی از کالاها ممکن است تحت محدودیتها یا ممنوعیتهای وارداتی قرار داشته باشند که میتواند برنامههای واردکنندگان را تحت تأثیر قرار دهد.
· تغییر در قوانین و سیاستها: تغییرات در قوانین و سیاستهای گمرکی یا تجاری ممکن است به ناگهانی اتفاق بیفتد و برنامههای تاجران را تحت تأثیر قرار دهد.
برای مدیریت بهتر این معایب، همواره تاجران میبایستند با آخرین تغییرات گمرکی و قوانین وارداتی آشنا باشند و از خدمات نمایندگان گمرکی متخصص بهرهمند شوند. همچنین، برنامهریزی دقیق و استفاده از ابزارها و فناوریهای الکترونیکی میتواند به بهبود و کاهش تأثیر معایب فرآیند واردات کمک کند.
حمل و نقل هوایی یکی از مسیرهای معمول و موثر برای واردات کالا به کشور ایران است. برای انجام این فرآیند، مراحل زیر را میتوانید دنبال کنید:
تعیین نوع کالا و مدارک مورد نیاز:
تعیین نوع کالا و مدارک مورد نیاز یکی از مراحل اساسی در فرآیند واردات کالا به کشورها است، این مرحله بسیار حیاتی است زیرا هر کالا ممکن است نیازمند اسناد و مدارک خاصی باشد. در زیر توضیحاتی در مورد تعیین نوع کالا و مدارک مورد نیاز در فرآیند واردات آورده شده است:
1- تعیین نوع کالا: برای شروع، باید نوع دقیق کالایی که قصد واردات آن را دارید، مشخص شود. اطلاعات دقیق در مورد خصوصیات کالا، مقدار، و سایر جزئیات به شما کمک میکند تا مدارک مورد نیاز را به درستی تعیین کنید.
2- فاکتور فروش (Invoice): این مدرک شامل اطلاعاتی نظیر نام فروشنده، نام خریدار، جزئیات کالاها، قیمت و مقدار، شرایط پرداخت، و شرایط تحویل است. فاکتور فروش یکی از مدارک اساسی برای گمرک و اظهارنامه است.
3- بارنامه : بارنامه نوع مدرک حمل و نقل است که اطلاعاتی مانند نوع حمل و نقل (دریایی یا هوایی)، مسیر، نام حامل، و اطلاعات مربوط به حملونقل را شامل میشود.
4- گواهی مبدأ (Certificate of Origin):این مدرک نشاندهنده کشوری است که کالا در آنجا تولید شده است. گواهی مبدأ میتواند تأیید کننده اصالت و تولید کالا توسط کشور تولیدکننده باشد.
5- گواهی بهداشت (Health Certificate):برخی از کالاها نیاز به گواهی بهداشت دارند، به ویژه اگر مربوط به محصولات غذایی یا بهداشتی باشند.
6- گواهی استاندارد (Certificate of Conformity):برخی از کالاها برای واردات به کشورها نیاز به گواهی استاندارد دارند. این گواهی نشاندهنده این است که کالا با استانداردهای مشخصی تطابق دارد.
7- مدارک خاص برای برخی از صنایع و کالاها: برخی از صنایع و کالاها نیازمند مدارک خاصی مثل مجوزهای ویژه، گواهینامههای واردات و یا مدارک صادرات خاص هستند.
توجه داشته باشید که نوع مدارک مورد نیاز ممکن است به وابستگی از نوع کالا، صنعت، و مقررات گمرکی مرتبط با کشور مقصد تغییر کند. بهتر است همواره با مقررات مربوط به واردات به کشور مورد نظر آشنا باشید و در صورت نیاز به کمک مشاوران حقوقی یا حمل و نقل مراجعه کنید.
انتخاب شرکت حمل و نقل هوایی:
انتخاب شرکت حمل و نقل هوایی یکی از مراحل حیاتی در فرآیند واردات کالا است. انتخاب صحیح یک شرکت حمل و نقل هوایی موثر، به اطمینان از حمل و نقل موفق و بدون مشکل کالاها کمک میکند. در زیر توضیحاتی در مورد انتخاب شرکت حمل و نقل هوایی آمده است:
1- معتبریت و مجوزها: ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که شرکت حمل و نقل هوایی مورد نظر معتبر و مجاز به انجام این نوع خدمات است. بررسی مجوزها و صلاحیتهای آنها از مسائل اساسی است.
2- تجربه در حمل کالاهای مشابه: اگر کالای شما خصوصیات یا مشخصات خاصی دارد، بهتر است که از تجربه شرکت حمل و نقل هوایی در حمل و نقل کالاهای مشابه استفاده کنید. تجربه در این زمینه میتواند از احتمال وقوع مشکلات جلوگیری کند.
3- خدمات ارائه شده: بررسی کنید که شرکت حمل و نقل هوایی چه خدماتی ارائه میدهد. این شامل انواع خدمات حمل و نقل، بیمهها، خدمات گمرکی و سایر خدمات مرتبط با حمل و نقل هوایی است.
4- مسیرها و پوشش جغرافیایی: اگر کالا به چندین مقصد در کشور مقصد یا در سراسر جهان نیاز دارد، اطمینان حاصل کنید که شرکت حمل و نقل هوایی پوشش جغرافیایی و مسیرهای مختلفی را پوشش میدهد.
5- هزینهها: هزینههای حمل و نقل هوایی میتواند یکی از فاکتورهای تصمیمگیری باشد. بررسی کنید که شرکت مورد نظر قیمتهای مناسبی ارائه میدهد و آیا این هزینهها با سرویس ارائه شده توازن دارد یا خیر.
6- بیمه و حمایت: اطمینان حاصل کنید که شرکت حمل و نقل هوایی به میزان کافی بیمه و حمایت فراهم کرده است. این مسئله در مواقع بحرانی یا وقوع حوادث بسیار اهمیت دارد.
7- نظرات و بازخوردها: نظرات و بازخوردهای مشتریان قبلی در مورد شرکت حمل و نقل هوایی میتوانند شما را در انتخاب بهترین گزینه یاری کنند
آمادهسازی کالا برای حمل:
آمادهسازی کالا برای حمل و نقل هوایی یکی از مراحل حیاتی در فرآیند واردات است. این مرحله بسیار مهم است زیرا کالاها باید مناسب برای حمل و نقل هوایی شوند تا در طی مسیر حمل به خوبی حفظ شده و به مقصد برسند. در زیر توضیحاتی در مورد آمادهسازی کالا برای حمل و نقل هوایی آورده شده است:
1- بستهبندی مناسب: بستهبندی کالا باید با شرایط حمل و نقل هوایی سازگار باشد. مواد بستهبندی باید محکم و مقاوم به ضربه باشند و از جلوههای مخربی چون رطوبت و گرد و غبار محافظت کنند.
2- برچسبگذاری صحیح: هر کالا باید به درستی برچسبگذاری شده باشد. این برچسبها باید شامل اطلاعاتی مانند نام فروشنده و خریدار، محتوای بسته، وزن، ابعاد، و سایر جزئیات مهم باشد.
3- تهیه لیست بارنامه: لیست بارنامه (packing list) باید حاوی جزئیات مفصل در مورد محتویات هر بسته و اطلاعات مربوط به تعداد و وزن کالاها باشد.
4- بررسی محدودیتها و ممنوعیتها: بررسی کنید که آیا کالاهای شما محدودیت یا ممنوعیت خاصی در کشور مقصد دارند یا خیر. این اطلاعات میتوانند تأثیر زیادی بر فرآیند واردات داشته باشند.
5- مدیریت مواد خطرناک: در صورتی که کالاهای شما شامل مواد خطرناک یا محدودیتهای خاصی دارند، باید با مدیریت این مواد مطابقت داشته باشید. این ممکن است شامل درخواست مجوزهای خاص یا برخی مدارک خاص باشد.
6- آمادهسازی مدارک گمرکی: تمامی مدارک گمرکی مورد نیاز برای اظهارنامه و ترخیص کالاها باید به درستی آماده شوند. این شامل فاکتور فروش، بارنامه، گواهی مبدأ، و سایر مدارک مرتبط است.
7- بازرسی کیفی: اگر کالاهای شما نیاز به بازرسی کیفی دارند، این بازرسی باید به صورت دقیق و بهروز انجام شود تا هر گونه مشکلات یا عیوب قبل از حمل و نقل شناخته شود.
8- بیمه: اطمینان حاصل کنید که کالاها بیمهای هستند تا در صورت وقوع هر گونه حادثه مالیاتی وارد نشود.
به یاد داشته باشید که آمادهسازی کالاها به درستی میتواند از موفقیت فرآیند حمل و نقل هوایی شما تا مقصد کمک کند.
ارسال کالا به فرودگاه:
ارسال کالا به فرودگاه یکی از مراحل حیاتی در فرآیند حمل و نقل هوایی در واردات کالا است. این مرحله مربوط به تحویل کالا به شرکت حمل و نقل هوایی و آمادهسازی آن برای حمل به مقصد نهایی میشود. در زیر توضیحاتی در مورد این مرحله آورده شده است:
1- تحویل کالا به شرکت حمل و نقل هوایی: پس از آمادهسازی کالاها، بستهبندی مناسب و جمعآوری مدارک، کالاها به فرودگاه حمل و نقل هوایی منتقل میشوند و تحویل به شرکت حمل و نقل هوایی میگردد. در این مرحله، تطبیق بین اطلاعات موجود در بارنامه و مدارک مربوط به کالاها انجام میشود.
2- چک کردن وزن و ابعاد کالاها: در فرودگاه، کالاها به وسیله شرکت حمل و نقل هوایی چک میشوند. وزن و ابعاد کالاها با مشخصاتی که در مدارک ثبت شده است، مقایسه میشود. هر گونه اختلاف باید در مدارک ثبت شده اصلاح شود.
3- ترتیب مراحل چکینگ: در این مرحله، اطلاعات کالاها به دقت بررسی میشود. این شامل بررسی وضعیت بستهبندی، تعداد بستهها، محتویات هر بسته، و اطلاعات دقیق مربوط به کالاها میشود.
4- استفاده از تجهیزات حمل و نقل هوایی: کالاها سپس با استفاده از تجهیزات حمل و نقل هوایی به بخش حمل و نقل هوایی فرودگاه منتقل میشوند. این تجهیزات شامل انواع خودروها و تجهیزات بارگیری و تخلیه میشوند.
5- تجهیزات حمل و نقل داخلی:کالاها پس از ورود به بخش حمل و نقل هوایی فرودگاه، با استفاده از تجهیزات حمل و نقل داخلی به سمت هواپیماها حرکت میکنند. این مرحله شامل استفاده از ترالیها یا دستگاههای بارگیری است.
6- تحمل بر روی هواپیما: کالاها به هواپیما حمل میشوند. در این مرحله، بررسی نهایی از کالاها صورت میگیرد تا اطمینان حاصل شود که همه چیز درست است.
7- تدابیر امنیتی:ممکن است مراحلی از نظر امنیتی نیز وجود داشته باشد، مثلاً بررسی امنیتی کالاها قبل از بارگیری بر روی هواپیما.
8- ثبت اطلاعات بر روی بارنامه: اطلاعات کالاها بر روی بارنامه (Airway Bill) یا سایر مدارک حمل و نقل هوایی ثبت میشود.
گمرکرسی و ترخیص کالا:
گمرکرسی و ترخیص کالا یکی از مراحل حیاتی در فرآیند حمل و نقل هوایی در واردات کالا است. این مرحله شامل انجام فرآیندهای گمرکی و ترخیص کالاها در مقصد نهایی میشود. در زیر توضیحاتی در مورد این مرحله آورده شده است:
تحویل مدارک گمرکی: پس از رسیدن کالاها به مقصد، مدارک گمرکی مرتبط با این کالاها تحویل میشود. این مدارک شامل اطلاعاتی مانند فاکتور فروش، بارنامه، گواهی مبدأ، و سایر مدارک مرتبط با کالاها است.
ترتیب اسناد گمرکی: مدارک گمرکی شامل مواردی مانند اظهارنامه گمرکی و سایر اسناد مرتبط با حمل و نقل کالاها میشود. این اسناد بررسی و به ترتیب در مقصد قرار میگیرند.
بررسی و اعلام ارزش: ارزش کالاها بر اساس اطلاعات موجود در فاکتور فروش تعیین میشود. این اطلاعات بررسی شده و ممکن است نیاز به تصحیح و تصدیق دارد.
پرداخت مالیات و عوارض: مطابق با قوانین و مقررات گمرکی مقصد، مالیات و عوارض مربوط به واردات باید پرداخت شود. این مرحله نیازمند ارائه اطلاعات مالی دقیق و پرداخت مبالغ معین به مقامات گمرکی است.
آزادسازی کالاها: پس از پرداخت مالیات و عوارض، کالاها به صورت رسمی از گمرک آزاد میشوند. این مرحله به نام "آزادسازی کالا" یا "ترخیص کالا" شناخته میشود.
انجام بازرسیها و آزمونهای فنی: بسته به نوع کالاها، ممکن است نیاز به انجام بازرسیها و آزمونهای فنی باشد. این بررسیها به اطمینان از اطلاعات صحیح و مطابقت با استانداردها کمک میکند.
تدابیر امنیتی: ممکن است مراحلی از نظر امنیتی نیز وجود داشته باشد، مثلاً بررسی امنیتی کالاها قبل از آزادسازی.
صدور مجوزهای لازم: بسته به نوع کالاها، ممکن است صدور مجوزهای خاص نیاز باشد. این مجوزها ممکن است مربوط به سازمانها یا نهادهای خاصی باشند.
تصدیق و انعقاد قراردادها: در صورت وجود قراردادهای خاص یا توافقات مشتری، انعقاد قراردادها و تصدیق اطلاعات در مرحله ترخیص صورت میگیرد.
ثبت اطلاعات در سیستم گمرکی
تحویل به مقصد نهایی:
تحویل به مقصد نهایی یکی از مراحل حیاتی در فرآیند حمل و نقل هوایی در واردات کالا است. این مرحله مربوط به رسیدن کالاها به مقصد نهایی و تحویل آنها به دریافتکننده نهایی میشود. در زیر توضیحاتی در مورد این مرحله آورده شده است:
بازرسی در مقصد:هنگامی که کالاها به مقصد نهایی میرسند، ابتدا تحت بازرسی قرار میگیرند. این بازرسی ممکن است توسط گمرک مقصد، نهادهای بهداشتی، یا سایر مراجع مربوطه صورت گیرد.
انجام مراحل گمرکی:در مقصد، مراحل گمرکی برای ترخیص کالاها صورت میگیرد. اطلاعات مرتبط با کالاها از جمله فاکتور فروش، بارنامه، و گواهیهای مبدأ بررسی و ثبت میشوند.
پرداخت مالیات و عوارض: مطابق با قوانین و مقررات گمرکی مقصد، مالیات و عوارض مربوط به واردات باید پرداخت شود. این مرحله نیازمند ارائه اطلاعات مالی و پرداخت مبالغ معین به مقامات گمرکی است.
تحویل به دریافتکننده: پس از انجام مراحل گمرکی و پرداخت مالیاتها، کالاها به دریافتکننده نهایی تحویل داده میشوند. این مرحله شامل تحویل فیزیکی کالا به دریافتکننده یا مشتری نهایی است.
ثبت اطلاعات در سیستم گمرکی: پس از تحویل کالاها، اطلاعات مربوط به تحویل و ترخیص آنها در سیستم گمرکی مقصد بهروزرسانی میشود. این اطلاعات ممکن است شامل جزئیاتی از قبیل تاریخ تحویل، نام دریافتکننده، وضعیت کالا و سایر اطلاعات مرتبط با حمل و نقل باشد.
بازخورد و ارتباطات: در صورت نیاز، میتوانید با مشتریان یا دریافتکنندگان نهایی ارتباط برقرار کرده و بازخورد دریافت کنید تا هر گونه مشکل یا نیازهای آتی شناخته شود.
ثبت و آرشیوگذاری اسناد: اسناد مرتبط با تحویل کالاها باید به دقت ثبت و آرشیوگذاری شوند. این اسناد ممکن است در آینده برای اهداف مالیاتی، حسابداری یا ارتباطات با مقامات گمرکی مفید باشند.
توجه داشته باشید که اطلاعات بیشتری نیاز است و باید با مقررات گمرکی و حمل و نقل هوایی مرتبط با کشور مقصد آشنا باشید. همچنین، همکاری با یک مشاور حمل و نقل بینالمللی میتواند کمک کننده باشد.
کشور دبی 27 منطقه آزاد تجاری دارد که همین موضوع نشان میدهد تجارت با این کشور امر پیچیده و دشواری نیست. با این حال، قوانینی در خصوص تجارت با دبی و واردات کالا از دبی وجود دارد که اگر قصد چنین کاری را دارید، باید از تمامی قوانین واردات از دبی آگاه بوده و از صفر تا صد واردات از دبی اطلاعات به روزی داشته باشید تا در آینده با مشکلی مواجه نشوید.
در این مقاله قصد داریم در مورد واردات کالا از دبی، بهترین کالا برای واردات از دبی، قوانین آن، تعرفه واردات از دبی و کالاهای وارداتی از دبی به ایران، اطلاعاتی جامعی را در اختیار شما قرار دهیم.
چرا واردات از امارات را انتخاب کنیم؟
بی شک شرایط جغرافیایی ایران را نباید فراموش کنید. همانطور که گفته شد، امارات کشوری در جنوب خلیج فارس، با دسترسی به راههای آبی است که از قطبهای بازرگانی جهان محسوب میشود. بیش از ۸۰ درصد جمعیت دبی را افراد غیربومی تشکیل میدهند که غالباً نیز به زبان انگلیسی صحبت میکنند و ارتباط با فروشندگان آنها آسان است. همچنین بسیاری از شرکتهای اروپایی در دبی مستقرند و بیشترین واردات به دبی توسط شرکتهای اروپایی انجام میشود که شامل تجهیزات تولید برق، تجهیزات حمل و نقل، واردات ماشین آلات تجاری و کالاهای خانگی است. در نهایت بسیاری از این کالاهای باکیفیت از دبی وارد ایران میشوند.
دبی یکی از مهمترین شهرهای امارات متحده عربی است که دارای ۲۷ منطقه آزاد تجاری میباشد که امکان تجارت آسان را برای بازرگانان فراهم میکند. مهمترین این مناطق برای واردات کالا شامل واردات از بندر جبل علی، واردات از بندر رشید، حمریه و … است. بندر جبل علی واقع در دبی، نزدیکترین گزینه به بندرهای جنوبی ایران است و در واقع کوتاهترین راه برای انتقال کالا به ایران را برای تجار فراهم میکند.
ترخیص کالا از دبی مزیت دیگری نیز دارد، و آن هم این است که اماراتیها از تجهیزات و امکانات روز دنیا بهرهمند هستند. به همین سبب ترخیص در امارات گزینه مناسبی برای تجار به حساب میآید.
از طرفی غالب تجارتهای بزرگ بین کشورهای کره جنوبی، کشورهای حاشیه خلیج فارس و چین، در دبی صورت میگیرد و تجارت با دبی برای تجار ایرانی نیز با مزایا و سود همراه است.
قوانین واردات کالا از دبی
دبی از لحاظ جغرافیایی در جنوب دریای خلیج فارس واقع شدهاست و قسمت اعظم آن را خشکی و بیابان فرا گرفتهاست.
از طرفی جالب است بدانید که تجارت در این شهر برای هر فردی آزاد است. شما به راحتی می توانید برای امور صادرات و واردات کالاهای خود با کشور امارات وارد مذاکره شوید.
امارات دارای 27 منطقه آزاد تجاری می باشد. به همین دلیل است که تجارت در این کشور کار چندان سختی نمی باشد ولی این کشور هم، همانند سایر کشور ها برای این امور قوانین خاص خودش را دارد. بنابراین آگاهی از صفر تا صد واردات از دبی لازم و ضروری می باشد تا بتوانید در این زمینه موفق عمل کنید.
واردات و ترخیص کالا از دبی در تمامی گمرکات کشور انجام می شود. قوانین حاکم برای ترخیص کالا بر پایه قوانین بین المللی است و با توجه به قوانین هر دو کشور اجرا می شود. دبی به عنوان قطب تجاری خاورمیانه شناخته می شود و بیشتر تجارت های بین المللی مربوط به آسیا در دبی انجام می شود. امکان خرید انواع کالا های اروپایی با کیفیت از بازار های دبی، حمل و نقل سریع کالا از دبی به ایران و هزینه های معقول برای واردات کالا از دبی از دلایل مهم توجه تجار به واردات کالا از دبی هستند. از طرفی دیگر تولید داخلی دبی این روز ها بسیار مورد توجه است. این کشور با تولید داخلی انبوه و با کیفیت توانسته است طرفداران زیادی برای کالا های تولیدی خود جذب کند.
روشهای حمل کالا از دبی به ایران
برای حمل بار از دبی راههای مختلفی وجود دارد که انتخاب روش حمل بار یکی از مهمترین مراحل برای ورود هر کالایی از دبی به کشور است. برای انتخاب روش ارسال، دانستن اینکه چه نوع کالایی از دبی وارد کشور می شود بسیار مهم است. برای انتخاب بهترین روش حمل بار از دبی باید مسائلی مانند زمان مورد نظر برای تحویل کالا، هزینههای حمل بار، هزینههای گمرک و ترخیص کالا و در نهایت امنیت روش حمل بار را در نظر بگیرید و بهترین گزینه را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید.
روشهای حمل بار از دبی به سه طریق قابل انجام است که بسته نیاز و نوع کالای کاربر بهترین روش توسط تیم بازرگانی مهیر انتخاب میشود.
· اولین روش حمل بار از دبی بصورت هوایی هست که عموما برای بارهای سمپل و کم وزن مورد استفاده قرار میگیرد که یکی از سریع ترین روشها میباشد البته ناگفته نماند که روش هوایی هزینه زیادی را به همراه دارد.
· دومین روش واردات از طریق کشتی های تجاری میباشد که عموما برای بار های حجیم و سنگین مورد استفاده قرار میگیرد مثل ماشین آلات راه سازی و معدنی ، خط تولید کارخانه جات مواد اولیه کارخانه جات ، و کانتیرهای باری و … می باشد.
· سومین روش واردات بصورت سنتی از طریق لنج های باری میباشد و برای بار های خرد و نسبتا کم حجم مورد استفاده قرار میگیرد ، عموما بار های همچون پوشاک ، پتو ، کفش ، لوازم آرایش ،عینک ،ابزار آلات ، لوازم یدکی ، لوازم جانبی از این طریق وارد میشود ،مزیت این روش نسبت به روشهای دیگر این است که دیگر شامل عوارض گمرکی نمیشود و اکثر تجار به همین دلیل این روش را انتخاب میکنند.
مهمترین کالاهایی که میتوان به دبی صادر یا وارد کرد.
از جمله صادرات های مهمی که در دبی صورت می گیرد نفت خام است و در درجات بعدی ماشین و دستگاه های برقی می باشند.
هر کدام از این موارد برای دبی از ارزش خاصی برخوردارند، اما در قسمت واردات موارد دیگری مهم اند همچون:
· واردات سنگ های با ارزش و خاص
· خودرو و دستگاه های صنعتی و لوازم یدکی این دستگاه ها
· آهن و فولاد
· مواد پلاستیکی
· واردات از دبی با سرمایه کم
تعرفه های گمرکی از جمله قوانین واردات از دبی
یکی از قوانین واردات از این کشور، مربوط به تعرفه های تعیین شده توسط گمرک کشور می شود. طی سالهای اخیر، بازرگانان به دلیل کم گویی ارزش اصلی کالاهای وارداتی، با مشکلاتی در روند ترخیص کالا روبرو می شدند.
کد تعرفه گمرک به منظور جلوگیری از این مشکلات در نظر گرفته شده است. کد تعرفه گمرکی یک کالا، بر اساس میزان قیمت آن تعیین می شود و می توانید هزینه های گمرکی را با توجه به کد تعرفه کالای مورد نظر خود محاسبه نمایید.
واردات از دبی با سرمایه کم
برای واردات از دبی با سرمایه کم شما میتوانید با واردات اجناسی ارزانقیمت مثل گلس تلفن همراه شروع کنید؛ اما باید توجه داشته باشید که برای کاهش هزینههای واردات به واردات از دبی با لنج و واردات قاچاقی متوسل نشوید و بههیچعنوان چنین کاری را توصیه نمیکنیم، چرا که احتمال ازدسترفتن تمام سرمایهتان در این روش بسیار بالاست.
کلام آخر
در دنیای به هم پیوسته امروز، کمتر کشوری را میتوان یافت که از صادرات و واردات برای توسعه اقتصاد و رفاه مردم خود بهرمند نشود. اغلب کشورهای دنیا، در کنار توجه به رشد تولیدات داخلی خود، سعی میکنند تا برخی کالاهای مصرفی و یا اولیه خود را از کشورهای دیگری تأمین کنند. این کار یکی از امور تجاری با اهمیت و رایج در بازار سرمایه است. با توجه به شرایطی که به دلیل تحریمهای اقتصادی درباره ایران وجود دارد، کشور امارات یکی از اهداف مهم واردات کشور محسوب میشود.
واردات از دبی یکی از اصلیترین کارهایی است که بازرگانان ایرانی انجام میدهند. در این مقاله سعی کردیم تا صفر تا صد واردات کالا از دبی را بررسی کرده و جزئیات بیشتری از آن را توضیح دهیم.