ارز انواع مختلفی دارد، اما ارز آزاد و ارز دولتی از مهمترین انواع آن است که در ایران و به واسطه تحریمهای خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اهمیتی که دولتهای مختلف را مجاب میکند با هدف کاهش هزینههای تحمیلی بر شهروندان اقدام به پرداخت ارز دولتی به شهروندان کنند و هزینههای ایشان در تأمین نیازهای ارزی را کاهش دهند.
ارز دولتی
در یک نظام چند نرخی ارز ذخیره، ارز دولتی به ارزی گفته می شود که به نرخ رسمی دولتی، که معمولاً نازل ترین نرخهای موجود است، صرف مصارف معینی شود. این مصارف معمولاً از سوی دولتها ضروری و حائز اولویت اعلام می شوند. در ایران پس از انقلاب به دلایل مختلف، اختلاف نرخ ارز دولتی با سایر نرخها دائماً رو به ازدیاد بوده و هر زمان به مصارف محدودتری اختصاص یافته است. از جملهی این مصارف عبارتند از: تحصیل دانشجویان در خارج کشور، سفر ماموران دولتی به خارج، بیمارانی که ضرورت معالجه آنها در خارج وجود دارد، کالاهای وارداتی دولتی و برخی واردات بخش خصوصی.
ارز آزاد
ارزی که از صرافی برای مصرف شخصی یا حواله جات کالاهای لوکس یا دیگر مصرفها فروخته میشود.
تفاوت ارز دولتی و آزاد
ارز مبادلهای یا دولتی ارزی است که توسط دولت و در مرکز مبادلات ارزی توزیع میشود، اما ارز آزاد به وسیله صرافان و دلالان بازار ارز عرضه میشود که قیمت آن براساس شرایط اقتصادی و میزان عرضه و تقاضا تعیین میشود. تهیه کردن ارز مبادله ای، سخت و وقت گیر است و همه قادر به دریافت آن نیستند، اما دریافت ارز آزاد، راحت و بدون محدودیت است. واردات تمام کالاها با ارز آزاد ممکن است، اما با ارز مبادلهای نمیتوان هر کالایی وارد کرد. قیمت ارز مبادلهای کمتر از قیمت ارز آزاد است. البته در دوران تشدید تحریمهای آمریکا علیه ایران و افزایش شدید قیمت ارز، بسیاری از شهروندان در تأمین ارز آزاد نیز با مشکل مواجه شدند.
دلار دولتی به چه کسانی تعلق میگیرد؟
ارز دولتی بیشتر با هدف تامین ارز برای کالاها و امور ضروری شکل گرفته است. ارز دولتی به موارد زیر تعلق میگیرد:
واردات کالاهای دولتی
واردات برخی از کالاهای اساسی توسط بخش خصوصی
سفر و مأموریت مأموران و دولتمردان دولتی
تأمین محصولات کشاورزی
تأمین ارز از صادرات محصولات پتروشیمی و فولادی
تحصیل دانشجویی خارج از کشور
کالاها و اقلام اساسی سبد زندگی مثل برنج، روغن، شکر، گندم و جو
درمان و معالجه ضروری در خارج از کشور
هزینه ثبت دفاتر رسمی در خارج از کشور
هزینه ثبتنام مراکز علمی، آموزشی و نمایشگاهی
شرایط خرید ارز دولتی(سهمیه ای)
گام اول: باز کردن حساب ارزی: برای دریافت ارز دولتی (یا همان دلار سهمیه ای) ابتدا باید حساب ارزی که نوعی حساب جاری کوتاه مدت است که به جای ریال باید یکی از ارز های خارجی مورد تایید بانک را انتخاب کنید.
مدارک لازم برای افتتاح حساب ارزی(اشخاص حقیقی):
۱-اصل شناسنامه و کارت شناسایی
۲- اصل و کپی سند محل اقامت شخص
۳-نداشتن سوءسابقه (چک برگشتی و بدهی بانکی) در سیستم های بانکی
۴-جهت دریافت ارز حضور خود شخص الزامی می باشد.
جهت باز کردن حساب ارزی استفاده از اپلیکیشن ایوا استفاده نمایید و یا در وب اپلیکیشن بانک ملی و یا به صورت حضوری به شعب ارزی بانک ها مراجعه فرمایید.
گام دوم: اقدام به خرید ارز توسط یکی از صرافی های مورد تایید بانک مرکزی: پس از خرید ارز از صرافی ، ارز به جای اسکناس به حساب ارزی شما انتقال داده می شود، و شما می توانید ۵روز کاری پس از واریز ارز جهت برداشت آن اقدام کنید . لازم به ذکر است که ۵ درصد معادل ریالی مبلغ ارزی به عنوان کارمزد بانک کسر می گردد.
چه بانکهایی ارز دولتی میدهند؟
بانک مرکزی در آخرین بخشنامه خود 5 بانک زیر را بهعنوان بانکهایی که ارز دولتی ارائه میدهند، معرفی کرد. با مراجعه به شعب منتخب بانکهای زیر میتوانید برای دریافت ارز دولتی اقدام کنید:
لیست صرافیهای مجاز را نیز میتوانید از طریق سایت tgju مشاهده کنید.
نحوه پرداخت ارز دولتی
افراد متقاضی دریافت ارز دولتی باید برای افتتاح حساب ارزی، معادل ریالی 100 دلار را در حساب خود قرار دهند.
علاوه بر این فرد متقاضی پس از گذشت 5 روز کاری از واریز ارز به حساب ارزی میتواند اسکناس برداشت کند. باید توجه داشته باشید که کارمزد برداشت اسکناس ارز از حساب 5 درصد معادل ریالی مقدار برداشت شده است.
نرخ تسعیر نیز برابر با نرخ فروش اسکناس دلار یا یورو در سامانه معاملات به اضافه یک درصد در روز برداشت خواهد بود.
محدودیت در اخذ
یکی دیگر از شروط لازم برای دریافت ارز دولتی این است که از آخرین مرتبه دریافت ارز دولتی با کارت ملی 365 روز گذشته باشد. در غیر این صورت متأسفانه نمیتوانید مجدد درخواست دریافت ارز دولتی کنید.
نکته مهم این است که اگر فرد بخشی از سهمیه ارز دولتی خود را دریافت کند، دیگر تا 365 روز بعد از آن نمیتواند مابقی سهمیه را دریافت کند و باید صبر کند.
سیمکارت به نام متقاضی
همانطور که میدانید نهتنها برای دریافت ارز دولتی، بلکه برای هر کاری که نیاز به احراز هویت دارد لازم است یک سیمکارت داشته باشد که با شماره ملیتان مطابق باشد.
اگر قصد دریافت ارز دولتی را دارید، به یک سیمکارت که به نام خودتان باشد نیاز خواهید داشت که فرایند احراز هویت بهدرستی انجام شود، در غیر این صورت امکان ارائه ارز دولتی به شما وجود ندارد.
مراجعه حضوری متقاضی با کارت ملی
امکان تحویل ارز دولتی به هر فردی غیر از فرد متقاضی، حتی اقوام نزدیک، وجود ندارد، بنابراین متقاضی باید شخصاً و با دردستداشتن کارت ملی هوشمند برای دریافت ارز دولتی اقدام کند.
اگر کارت ملی هوشمند شما هنوز صادر نشده است، میتوانید شناسنامه خود را همراه با برگه تعویض کارت ملی ارائه دهید.
علاوه بر موارد بالا، سن اشخاص حقیقی باید حتماً 18 سال کامل باشد تا بتواند برای خرید ارز دولتی اقدام کند.
آیا با گرفتن ارز دولتی یارانه قطع میشود؟
چندی پیش دولت اعلام کرد که اطلاعات افرادی که ارز مسافرتی، دلار توافقی و… دریافت میکنند به سازمان هدفمندی یارانهها ارسال میشود و ممکن است طی بررسیهای لازم دهک درآمدی فرد متقاضی تغییر کند و یارانه او حذف شود.
البته هیچ خبر قطعی در این باره وجود ندارد که بهمحض دریافت ارز دولتی یا مسافرتی، یارانه فرد متقاضی قطع خواهد شد. بنابراین بهطور قطع در این باره نمیتوان اظهار نظر کرد.
تجارت بین المللی کاری بسیار حساس و پیچیده است و مراحل مختلف و گوناگونی دارد. تاجرانی که قصد دارند در این حرفه موفق باشند باید به تمام جوانب موجود در این حرفه مسلط شوند، یکی از این جوانب که رعایت آن باعث به دست آوردن سود و موفقیت در حرفه تجارت بین المللی می شود مربوط به بازرسی کالای تجاری می شود. بازرسی کالا در روند تجارت باعث جلوگیری از کلاهبرداری های رایج در این حرفه می شود از این رو ققنوس ترخیص برای معرفی انواع بازرسی هایی که در روند تجارت انجام می شود از ابتدا تا انتها که به بازرسی کالا در گمرک ختم می شود.
همچنین اهمیت بازرسی در روند ترخیص کالا از گمرک اقدام به تهیه این مقاله نموده است تا افراد با مطالعه این مقاله به اهمیت روند بازرسی در تجارت پی ببرند و با به کار گیری این امر به سود مورد نظر خود در امر تجارت بین المللی دست پیدا کنند.
بازرسی کالا چیست؟
در تجارت جهانی یکی از عمده نگرانی های خریدار، انجام تعهدات فروشنده بر طبق قراداد است تا محصول را با همان کیفیت و کمیتی که در قرارداد ذکر شده ارسال نماید. برای جلوگیری از هر گونه مشکل و مغایرتی، شرکت های مستقلی تحت عنوان شرکت بازرسی کالا (commodity inspection company) حضور دارند تا محصول را از هر لحاظ بررسی نمایند. به طور کلی به تمام عملیات بازرسی، نمونهبرداری، آزمایش، اندازهگیری و دیگر فرآیندهایی که توسط شرکت بازرسی کننده به منظور تعیین کمیت و کیفیت محصولات، خدمات یا تأسیسات انجام میشود بازرسی کالا گفته می شود. بعد از بازرسی، نتایج حاصل را با مشخصات مندرج در قرارداد خرید تطبیق می دهند و بعد از تایید، گواهی بازرسی کالا صادر می شود.
انواع بازرسی کالا
بازرسی قبل از حمل (Pre shipment inspection)
به بازرسی که پیش از حمل کالا انجام می گیرد بازرسی قبل از حمل گفته می شود. اهمیت این بازرسی زمانی دوچندان می شود که بازرسی در زمان ساخت صورت نگرفته باشد. در این نوع بازرسی برای اطمینان از انطباق محصول با سفارش و استاندارهای لازم، مدارکی همچون مستندات خرید و مدارک کنترل کیفی محصول مورد بررسی قرار می گیرد. سپس خود کالا و بسته بندی آن از لحاظ ظاهری و کمی بازرسی می شود. در بازرسی قبل از حمل، شرکت های بازرسی به فرایند بارگیری کالا نیز نظارت می کنند و در نهایت با صدور گواهی ترخیص یا گواهی بازرسی به این مرحله از بازرسی خاتمه می دهند.
بازرسی در حین تولید یا ساخت (During production inspection)
برخی از محصولات و کالاها وجود دارند که بازرسی آن ها پس از اتمام فرایند تولید نیازمند صرف هزینه بالایی است یا ملزم به ارسال به موقع هستند. برای این دسته از محصولات از بازرسی در حین تولید یا ساخت استفاده می شود.
در این نوع بازرسی، شخص مسئول به همراه یک چک لیست از فرایند ساخت بازدید به عمل می آورد و نتایج حاصل از بازدید را در قالب یک گزارش تهیه می کند. در صورتی که نتایج بازرسی با الزامات از پیش تعیین شده مطابقت نداشته باشد لازم است تا اقداماتی در جهت اصلاح و بهبود انجام گیرد.
بازرسی در مبدا (Inspection at the origin)
یکی از مدارک صادرات کالا از ایران و یا سایر کشورها گواهی بازرسی است. در این روش بازرسی که بنابر درخواست خریدار و یا کشور مقصد انجام می شود، یک شرکت متخصص و باتجربه در امر بازرسی که توانایی ارائه گزارش های دقیق فنی را دارد به بررسی مطابقت بین کمیت و کیفیت کالا با قرارداد منعقد شده می پردازد. مراحلی همچون بازرسی بسته بندی، بارگیری و حمل و نقل نیز از جمله مواردی هستند که می توانند به درخواست خریدار انجام شوند.
بازرسی در مقصد (Inspection at the destination)
برخی از کالاها هستند که لازم است تا هر چه سریع تر فرایند واردات و ترخیص کالا را پشت سر بگذارند و در اختیار مشتری قرار بگیرند. برای این دسته از کالاها بازرسی در مبدا بسیار زمانبر است. از این رو از این فرایند در مبدا چشم پوشی کرده و به جای آن، پیش از اظهار کالا در گمرک مقصد و به منظور انجام تشریفات گمرکی، نسبت به انجام بازرسی در مقصد مبادرت می شود.
بازرسی استاندارد اجباری
برخی از کالاها هستند که در لیست منتشر شده توسط سازمان ملی استاندارد قرار دارند. این کالاها موظف به رعایت تعدادی استاندارد اجباری، مطابق با استانداردهای کشور مقصد هستند. انجام این بازرسی در کشور مبدا یا مقصد بنابر درخواست خریدار صورت می گیرد.
بازرسی قیمت یا تایید ارزش پروفرما (Proforma invoice)
یکی از اسنادی که در ابتدای کار و پیش از قرارداد توسط فروشنده صادر می شود، پیش فاکتور یا پروفرما است که دربرگیرنده اطلاعاتی همچون ارزش کالا است.
بازرسی اصالت فروشنده
در این نوع بازرسی توانایی، هویت و ماهیت فروشنده مورد ارزیابی قرار می گیرد. معمولا این بازرسی به همراه بازرسی قیمت یا تایید ارزش پروفرما به صورت همزمان انجام می گیرد و خریدار می تواند گواهی حاصل از این بازرسی را به موسسه مالی یا بانک ارائه کند و سپس با خیال راحت به عقد قرارداد با فروشنده بپردازد.
بازرسی کالای وارداتی در ترخیص کالا در ایران
در فرآیند بازرسی کالا خریدار باید حدود بازرسی را به اطلاع فروشنده یا سازنده کالا برساند و موافقت آنها را برای انجام بازرسی کسب کند. بازرسی کالا می تواند بر اساس حدود بازرسی تعیین شده در محل تولید، بسته بندی، انبار فروشنده، گمرک یا بندر مبداء، در گمرک یا بندر مقصد صورت گیرد.
اقدامات ضروری برای ایمنی کالا توسط فروشنده انجام خواهد شد و هر گونه مشکل به اطلاع شرکت بازرسی کالا خواهد رسید. تمامی مدارک مورد نظر خریدار باید حداقل دو هفته قبل از انجام بازرسی کالا مستقیما توسط خریدار یا نماینده او به شرکت بازرسی کننده تحویل داده شود. اگر این مدارک به موقع در دسترس شرکت بازرسی کننده نباشد، ملاک انجام بازرسی قرار نخواهند گرفت و شرکت بازرسی مسئولیتی در براب رآن ندارد.
گواهی بازرسی کالا نیز بعد از صدور به ذینفع اعتبار اسنادی ارائه میشود، مگر آنکه نحوه دیگری در اعتبار اسنادی یا قرارداد خرید در نظر گرفته شده باشد.
در صورتی که در بسته بندی محصولات نیاز به حساسیت باشد، مشخصات دقیق نوع بسته بندی مورد قبول فروشنده باید در مدارک خریدار آورده شود. در غیر این صورت استانداردها و عرف جاری فروشنده جهت انجام بازرسی ملاک قرار می گیرد.
شرکت بازرسی کننده کالا و بازرسان آن به صورت مستقل میباشند و خریادار، بانک، فروشنده یا هر شخص حقیقی و حقوقی دیگر نمیتوانند شرکت بازرسی کننده کالا را بدون حکم قانونی در مورد صدور یا عدم صدور گواهینامه منع یا مجبور کند.
شرکت بازرسی کالا وظیفه دارد کار بازرسی را با دقت و مهارت لازم انجام دهد. در صورت بروز هرگونه اختلاف، طرفین باید از طریق مذاکره به حل و فصل اختلافات بپردازند در غیر اینصورت از طریق مراجع قانونی کشور باید مورد بررسی قرار گیرد.
انواع گواهی بازرسی کالا در گمرک
یکی از مهم ترین موارد مورد نظر در زمان واردات و صادرات کالا الزامات مربوط به اهمیت گواهی بازرسی کالا در گمرک می باشد. کالا را با توجه به پیش فاکتور و قرارداد توافق شده از سوی شرکت بازرسی کالا بررسی میکنند و در صورت تطابق، گواهینامه مورد نظر را صادر مینمایند. انواع گواهی بازرسی کالا به شرح زیر هستند:
مهمترین وظایف شرکتهای بازرسی کالا
از دیرباز کشور چین یکی از مراکز تجارت جهانی به شمار می آمد. با قرار گرفتن ایران در مسیر جاده ابریشم، شاهد حجم گسترده ای از مبادلات تجاری بین ایران و چین بوده ایم. امروز این کشور، بزرگترین شریک تجاری اقتصاد ایران میباشد. سالهاست که تجار ایرانی، اقدام به واردات انواع کالا از چین به ایران وارد مینمایند
خرید از چین به ایران | مزایای واردات از چین
خرید از چین میتواند مزایای زیادی داشته باشد که برخی از آنها عبارتند از:
راههای خرید از چین
خرید مستقیم از چین
گفتیم که اولین راه برای خرید از چین، این است که واردکننده به صورت مستقیم وارد ارتباط با شرکت فروشنده چینی شده و سفارشهای خود را ثبت کند. برای ثبت سفارش نیز یا خود خریدار مذاکرات و ارسال نامههای رسمی را انجام میدهد یا آن را به یک واسطه میسپرد.
برای ثبت سفارش در این روش لازم است که یک پیشفاکتور که پرفورما هم نامیده میشود و شامل اطلاعات اجناس، قیمت آنها و البته تعدادشان است به شرکت فروشنده ارسال شود. شرکت چینی نیز بعد از بررسی پرفورما و البته شرایط فروش کالاها، آنها را تهیه و بستهبندی کرده و در اختیار شما میگذارد البته بعد از تأیید پروفرما لازم است که اجناس به بازرسی کیفی رفته و در نهایت اجازه صادرات آنها توسط گمرک چین صادر گردد.
خرید اینترنتی از چین
اکنون نوبت به آموزش خرید کالای چینی به روش اینترنتی است. همه ما از سایتهای ایرانی خرید کردهایم. عموماً سایتهای فروشگاهی به این صورت طراحی شدهاند که در صفحه اول بخش فروشگاه وجود داشته و تعداد زیادی آیکون برای محصولاتی که در آن سایت به فروش میرسد نمایش داده شده است.
شما با کلیک روی هر آیکون وارد صفحه محصول میشوید. در این صفحات توضیحاتی راجع به محصول، قیمت آن و البته لینک اتصال به درگاه اینترنتی برای ثبت خرید قرارداده شده است. سایتهای چینی فروشنده اجناس نیز دقیقاً مشابه همین سایتهای فروشگاهی ایرانی هستند. با این تفاوت که این سایتها با زبان انگلیسی و چینی نوشته شدهاند و شما برای خرید از آنها باید به زبان انگلیسی مسلط باشید.
در این سایتها نیز قیمت توضیح محصولات و ثبت سفارش قرار داده شده است اما تفاوت خرید از یک سایت چینی با سایت ایرانی در این است که شما برای درخواست خرید و ارسال اجناس به ایران باید حتماً یک ایمیل تجاری برای ثبت سفارش خود به شرکتهای فروشنده ارسال کنید.
این ایمیل باید با توجه به قوانین اداری و گمرکی کشور چین تنظیم شده باشد و تنظیم آن نیازمند دانش و تجربه زیادی است. به همین دلیل این کار باید به یک شرکت وارداتی سپرده شود. چه در روش قبل چه در این روش شرکت واسطه وارداتی وانیکس بهترین گزینه برای انجام کارهای خرید و واردات کالا از چین است.
خرید از چین شامل چه هزینههایی میشود؟
قیمت تمام شده کالا جهت خرید عمده از چین شامل:
شرایط حمل:
حمل، ترخیص و ارسال گروه کالاهای لوازم جانبی موبایل و
کامپیوتر به صورت مستقیم به ایران توسط کاوان تامین امکان پذیر میباشد و سایر
گروههای کالایی نیازمند استعلام از کارشناس ارزیاب گمرک دارد و همچنین در صورت
تمایل شما، تحویل کالا در امارات(دبی) امکان پذیر میباشد.
روشهای حمل:
۱- حمل
هوایی(وابسته به وزن محموله):
۲- حمل دریایی(وابسته به حجم محموله):
مراحل واردات کالا از چین
به طور کلی باید چند مرحله را برای انجام صفر تا صد واردات کالا از چین طی کنید.
۱- انتخاب محصول برای واردات
ابتدا باید ببینید آیا کالای موردنظر شما امکان واردات را دارد و اصطلاحا برای واردات ممنوع هست یا خیر. اگر مشکلی وجود نداشت، حال باید کالای خود را انتخاب و تحلیل بازار کنید؛ یعنی مشخص کنید آیا کالایی که انتخاب کردید می تواند در بازار داخل کشور موفق شود یا اینکه جایگاهی در بازار کشور ندارد.
۲- انتخاب تامین کننده و منبع یابی
حال که کالای خود را انتخاب کردید، سورسینگ و منبع یابی در چین قدم بعدی است. اغراق نکرده ایم اگر بگوییم این قدم از قدم قبلی نیز مهم تر است. تصور کنید که بهترین کالای موجود را برای واردات از چین به ایران انتخاب کردید اما تامین کننده ای را یافته اید که نه شخصیت حقوقی دارد، نه محصول آن کیفیت بالایی دارد و نه به درستی به تعهدات خود عمل می کند. در این صورت کالایی که شما به کشور وارد می کنید به احتمال زیاد خواهانی ندارد و نمی تواند آن را به مخاطبان هدف خود عرضه کنید.
۳- ارزیابی حقوقی و فنی سازنده
ارزیابی حقوقی و فنی سازنده به منظور بررسی و ارزیابی صلاحیت و توانمندی تامین کننده های چینی در جهت تامین کالای موردنیاز شما در بالاترین سطح کیفیت و مطابق با نیاز و درخواست شما صورت میگیرد. در این ارزیابی، مواردی از جمله قانونی بودن فعالیت سازنده، داشتن مجوزهای لازم و تمامی مستندات مربوط به کالا بررسی میشوند.
۴- ارسال نمونه کالا
دریافت نمونه کالا در فرآیند خرید از چین یکی از مراحل مهم و ضروری است و به منظور بررسی کیفیت و مطابقت کالا با استانداردهای فنی و قانونی مربوطه انجام میشود. واردکنندگان معمولا ابتدا از تولیدکننده یا فروشنده درخواست دریافت نمونه کالا را میدهند. پس از دریافت نمونه، کالا بر اساس استانداردهای مربوطه مورد بررسی قرار میگیرد و در صورتی که با مشخصات و استانداردهای مورد نظر مطابقت داشته باشد، اقدام به خرید کلی کالا خواهد شد.
۵- بازرسی کالا
بدیهی است که عمل به تعهدات الزام آور مندرج در قراردادهای تجاری در سطح جهانی یکی از مهمترین اصول تجارت بین الملل است و عرضه کنندگان یا تولیدکنندگان کالا باید به این تعهدات عمل کنند. واردات کالا از چین نیز دقیقاً به همین صورت است و شرکت های بازرگانی که به بازرگانان ایرانی خدماتی از قبیل منبع یابی و سورسینگ و تامین و خرید کالا از چین و واردات و حمل کالا از چین ارائه می کنند، موظف هستند که کالای ارسال شده مطابق با کیفیت و کمیت مورد نظر مشتریان همانطور که در زمان عقد قرارداد تعیین شده و کاملا یکسان با همان محصول “نمونه و یا سمپل” به مشتریان عزیز ارائه شود.
۶- انجام مراحل خرید کالا
خرید کالا از چین نیز مراحل پیچیده ای دارد و بخاطر قوانین سخت گیرانه ای که دولت چین در قبال مسائل ارزی و صادرات و واردات وضع کرده است نیاز به دانش و تجربه بالا در این زمینه دارد. درست است که روابط تجاری ایران و چین در وضعیت خوبی قرار دارد اما به هر حال ما به عنوان یک ایرانی در کشور چین غریبه هستیم و با قوانین و مقررات این کشور آشنایی نداریم. همین عدم آشنایی می تواند باعث آسیب و ضررهای مالی شما شود و فرآیند خرید و واردات کالای شما را دچار مشکل کند.
۷- پیش پرداخت و تسویه کامل هزینه
در چین، معمولا روشهای پرداختی متنوعی برای خرید کالاهای وارداتی وجود دارد که عموما هم در دو مرحله پرداخت می شود؛ یکی پیش پرداخت برای تولید یا تامین و دیگری تسویه کامل پس از آماده شدن کالا.
۸- حمل کالا از چین به ایران
حمل کالا از چین نیز موردی است که شما باید در طی واردات کالا طی کنید. شما می توانید بسته به مشخصات بار خود و دیگر فاکتورهای تاثیرگذار مانند زمان مدنظر و میزان صرف هزینه، یکی از روش های حمل و نقل هوایی، دریایی، زمینی و ریلی و یا ترکیبی از اینها را برای حمل بار خود از چین به ایران انتخاب کنید و در یکی از گمرکات کشور، بار خود را جهت ترخیص آماده کنید.
۹- انجام امور گمرکی و ترخیص کالا
دریافت مجوز ثبت سفارش کالا و انجام اقدامات لازم جهت ترخیص کالا نیز قدم بعدی است. پس از اینکه مراحل ثبت سفارش کالا را پیش رفتید و تعرفه گمرکی را پرداخت نمودید، می توانید به شرط وجود مدارک لازم و داشتن شرایط موردنیاز، بار خود را از گمرک ترخیص کنید. اگر قلق این مرحله را بلد نباشید حالا حالاها بار شما در گمرک می مانند و ممکن است اگر به عنوان مثال تاریخ انقضا داشته باشد حتی اصلا به مرحله مصرف نرسد! بنابراین این مرحله نیز نیازمند تجربه کافی برای ترخیص کالای شما در کمترین زمان ممکن می باشد.
امروزه کسب درآمد با داد و ستدهای تجاری و بازرگانی، به یک حرفه بسیار جالب و پربازدهی تبدیل شده است بطوریکه توجه بسیاری از سرمایهداران سراسر دنیا را به خود جلب کرده است. اما در عین حال با تمام جذابیت و هیجانی که در این نوع درآمدزایی وجود دارد، دنیای بسیار گستردهای از نکات و چالشهای متعدد نیز در آن دید میشود. افرادی این مسیر را با موفقیت طی می کنند که آگاهانه و منطقی با مسائل و مشکلات رفتار نمایند.
مشاور بازرگانی کیست؟
مشاور بازرگانی یا گمرکی به شخص یا شرکتی گفته می شود، که در ارتقاء یا بهبود عملکرد شرکت و سازمان هایی که در امور تجاری و بازرگانی مشغول به کارند. همچنین این افراد به بازرگانان یاری می رسانند. این شخص باید با قوانین اقتصادی و تجاری تمامی کشورهایی که واردات و صادرات در آنها انجام می شود آشنا و آگاه باشد. آگاهی لازم برای انجام امور ترخیص کالا، واردات و صادرات کالا، امور گمرک و آشنایی با تمامی قوانین و استاندارد ها در حوزه ی کاری مشاور بازرگانی است که در انجام تمامی امور تجاری می تواند کمک بزرگی کند.
اهمیت استفاده از مشاوره بازرگانی
با توجه به این که قوانین کشور های مختلف به طور مرتب دچار تغییر و تحول می شود و سیاست های داخلی و خارجی کشور ها مرتبا دستخوش تغییر می شود، لازم است تا هر کسی که می خواهد وارد حوزه بازرگانی شود و در حوزه ورود و خروج کالا به فعالیت بپردازد باید با تمامی این قوانین آشنایی داشته باشد.
برای مثال برای ترخیص کالا از گمرک همواره قوانین پیچیده ای وجود دارد که شناخت این قوانین و اشراف کامل به آن کار هر کسی نیست. در این شرایط است که پای مشاوره بازرگانی به میان می آید.
در واقع می توان گفت که مشاوره بازرگانی به عنوان یک کاتالیزور در فعالیت های بازرگانی عمل می کند و هنگامی که تجار با تغییرات رو به رو می شوند با ارائه راهکار های جدید و مفید دیگر می تواند آن ها را در انتخاب مسیری درست و برداشتن گام های اصولی راهنمایی کند.
از طرفی معمولا شناخت این قوانین و پیچ و خم های اداری مستلزم صرف زمان و هزینه می باشد که هر دوی این موارد می تواند به نوبه ی خود مانع از رشد کسب و کار و سود بیشتر شود و حتی گاهی ممکن است تجار با صرف زمان و هزینه ی زیاد متضرر هم شوند. به همین دلیل می توان به اهمیت استفاده از مشاوره بازرگانی پی برد. چرا که این مشاوران با تجربه ای که در این حوزه دارند می توانند تجارت شما را با کمترین میزان زیان و خطا به سر منزل مقصود برسانند.
انواع خدمات مشاوره بازرگانی
در ابتدا لازم است بگوییم که خدمات مشاوره بازرگانی شامل چه مواردی می شود یا در واقع مشاورین و متخصصین در این حوزه در چه زمینه هایی به تجار و بازرگانان مشاوره می دهند.
با توجه به گستردگی فعالیت های تجاری در حوزه های مختلف داخلی و خارجی تجار و بازرگانان باید اطلاعات جامعی در زمینه انواع فعالیت های تجاری چه در داخل و چه در خارج از مرزهای کشور را داشته باشند، به همین جهت به منظور تسهیل در روند انجام فعالیت های تجاری و آشنایی کامل تجار و بازرگانان با امور مختلف این فعالیت ها همواره خدمات مشاوره بازرگانی را به دسته های مختلف مشاوره صادرات و واردات کالا، مشاوره بازرگانی خارجی و مشاوره در زمینه انجام امور گمرکی تقسیم بندی می کنند.
· مشاوره بازرگانی خارجی: با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی و به وجود آمدن تغییر و تحولات دائمی در زندگی بشر، قوانین و سیاست های حاکم بر هر جامعه ای متناسب با نیازهای روز جوامع تغییر می کنند و همواره شکل جدیدی به خود می گیرند تا با تغییرات پیش آمده در تناسب و تعامل باشند. از آنجا که فعالیت های تجاری نیز در گرو این تغییرات دائما در حال تغییر می باشد، قوانین مرتبط با این فعالیت ها نیز دائما دچار تغییر می شوند.
· مشاوره در خصوص انجام امور گمرک: برای صادرات و واردات هر نوع کالا شما باید با گمرک های داخلی یا خارجی کشورها ارتباط داشته باشید. در واقع چه برای واردات کالا و چه برای صادرات کالا لازم است که از اداره گمرک کمک بگیرید تا کالای وارداتی یا صادراتی شما با عنوان کالای قاچاق از مرز عبور نکرده و اعتبار تجارت شما را زیر سوال نبرد.
مراحل انجام مشاوره بازرگانی
مراحل انجام مشاوره بازرگانی در فعالیتهای تجاری ثابت نیست و با توجه به نوع کسبوکار و نوع محصول وارد یا صادر شده مراحلی به آن اضافه یا کم میشود. در همین راستا مشاور بازرگانی با توجه به نیازهای اختصاصی هر شرکت مراحل لازم را برنامهریزی میکند و خدمات خود را حول محور این مراحل ارائه میکند. خدمات مشاوره بازرگانی که در قالب یک سرویس کامل ارائه میشود شامل مراحل مختلفی است که در ادامه به اصلیترین آنها اشاره میشود.
۱- ارزش گذاری کالای شما
ارزش گذاری کالا یک فرایند مهم در بازاریابی و فروش بین المللی است که به کمک مشاوره بازرگانی قیمت مناسبی برای کالا یا خدمات هدف تعیین میشود. مشاور بازرگانی با توجه به ارزش کالا و با استعلام گرفتن از سراسر دنیا بهترین ارزش (قیمت) را به بازرگان اعلام میکند. مشاوران بازرگانی با تحلیل هزینهها، توجه به نیاز مشتری و نیمنگاهی به رقبا میتوانند مناسبترین ارزش را برای کالای تجاری تعیین کند.
۲- اخذ مجوزهای لازم
بعد از ارزش گذاری کالا مشاور بازرگانی با در اختیار داشتن کارت بازرگانی در سریعترین زمان ممکن شروع به دریافت مجوزهای مورد نیاز برای انجام واردات و صادرات میکند. اخذ مجوزهای لازم برای صادرات یا واردات به کشورهای مختلف به دانش فنی و تخصص در زمینه بازرگانی احتیاج دارد به همین دلیل کمک گرفتن از مشاوران تجارت و بازرگانی در مسیر دریافت مجوزهای لازم راحتی و آسایش خاطر بیشتری برای بازرگانان به همراه میآورد.
۳- انتخاب روش حمل و نقل
مشاوران تجارت و بازرگانی تجار و بازرگانان را برای انتخاب بهترین روش حمل و نقل راهنمایی میکنند تا از لحاظ اقتصادی و از لحاظ صرفهجویی در زمان به نفع متقاضی باشد. انتخاب روش حملونقل مناسب در عرصه تجارت بینالملل یکی از مهمترین مواردی است که برای شرکتهای صادرات و واردات اهمیت بسیاری دارد.
۴- همکاری در ترخیص کالا
پس از طی شدن مراحل بالا مشاوره بازرگانی با ارائه بهترین توصیهها در ترخیص کالای مورد نظر همکاری کرده و آنها را به سلامت به دست تجار و بازرگانان میرساند. ترخیص کالا مرحله مهمی در فرایند واردات و صادرات کالا محسوب میشود و به همین دلیل حضور مشاور بازرگانی در کنار اعضای تیم باعث میشود تا روند ترخیص کالا مطابق با قوانین و مقررات مربوط به تجارت بینالملل انجام شود.
برای بقا در دنیای پر رقابت تجارت و بازرگانی با داشتن مشاورانی خبره و کاربلد میتوان پلههای ترقی را با اطمینان خاطر به سمت هدف پیمود. ارتباط موثر با مشاور بازرگانی می تواند شما را برای رسیدن به موفقیت در حوزه های تجاری مختلف یاری کند.